Χωριανόπουλος Άγγελος
Στο πεδίο του Ρώσο-ουκρανικού πολέμου βρέθηκαν στοιχεία που υποδηλώνουν ότι η Ρωσία χρησιμοποιεί ιρανικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη Shahed-238 για πλήγματα στην Ουκρανία. Το Shahed-238 είναι μια εξελιγμένη έκδοση του Shahed-136, ενός μη επανδρωμένου αεροσκάφους που οι ρωσικές δυνάμεις χρησιμοποιούν εδώ και πάνω από ένα χρόνο με πολύ επιτυχή αποτελέσματα έναντι των Ουκρανικής Αεράμυνας. Το Shahed-238 διαθέτει βελτιωμένη ταχύτητα και πρόσθετες δυνατότητες, οι οποίες θέτουν σημαντικές προκλήσεις για την ουκρανική αεράμυνα και για δυτικά αντιαεροπορικά συστήματα συνολικότερα.
Φωτογραφίες που κυκλοφορούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης φέρονται να δείχνουν τα υπολείμματα ενός Shahed-238 ή μιας σχετικής παραλλαγής που εκτοξεύθηκε στην Ουκρανία. Λεπτομέρειες σχετικά με την τοποθεσία και την επιτυχία της αποστολής του μη επανδρωμένου αεροσκάφους παραμένουν αδιευκρίνιστες. Τα συντρίμμια περιλαμβάνουν τμήματα του σώματος του μη επανδρωμένου αεροσκάφους, συμπεριλαμβανομένης μιας εισαγωγής κινητήρα που είναι τοποθετημένη στην κορυφή, μιας μικρής τουρμπίνας αεριωθούμενου αεροσκάφους και μιας μονάδας ελέγχου.
Αξιοσημείωτο είναι ότι τα συντρίμμια φέρουν τις ενδείξεις “MJO” ή “MJ0”, οι οποίες υποδηλώνουν μια πιθανή διάκριση από τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη Shahed-136 που χρησιμοποιεί η Ρωσία, τα οποία συνήθως φέρουν αλφαριθμητικές ενδείξεις που αρχίζουν με “M”. Επίσης διαπιστώνεται σημαντική διαφορά και στο χρώμα της κατασκευής του οχήματος. Ενδιαφέρον θα έχει να δούμε αν θα μπορούν να εκτοξεύονται και από κινητά οχήματα 4×4 όπως τα κάτωθεν.
Το Shahed-238 πιστεύεται ότι τροφοδοτείται από κινητήρα TEM Tolue-10, έναν ιρανικό κλώνο του τσεχικού κινητήρα PBS Aerospace TJ100. Αυτός ο κινητήρας έχει χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν σε πυραύλους cruise ιρανικής σχεδίασης οι οποίοι είναι εφικτό να εγκατασταθούν και στην Υεμένη για διεξαγωγή αντιπλοϊκών κρούσεων έναντι δυτικών πλοίων. Ο υποστράτηγος Vladimir Popov του ρωσικού στρατού έχει υποστηρίξει ότι το αεριωθούμενο Geran-2, όπως είναι γνωστό το Shahed-238 στη Ρωσία, μπορεί να επιτύχει ταχύτητες έως και 800 χιλιόμετρα την ώρα.
Η αυξημένη ταχύτητα του Shahed-238 δημιουργεί προκλήσεις για την ουκρανική αεράμυνα, μειώνοντας τον χρόνο αντίδρασης και περιπλέκοντας τις προσπάθειες αναχαίτισης. Τα μικρότερα μη επανδρωμένα αεροσκάφη είναι εγγενώς δύσκολο να εντοπιστούν, ιδίως τη νύχτα που η μαύρη βαφή του Shahed-238 το καθιστά ακόμα πιο δύσκολο στον εντοπισμό. Οι ποικίλες επιλογές καθοδήγησης του μη επανδρωμένου αεροσκάφους, συμπεριλαμβανομένων των ραντάρ, των ηλεκτρο-οπτικών/υπέρυθρων ανιχνευτών και του ελέγχου από τον χειριστή στο βρόγχο, προσθέτουν πολυπλοκότητα στις επιχειρήσεις και στις προκλήσεις άμυνας στις οποίες καλούνται να προσαρμοστούν τα δυτικά αντιαεροπορικά συστήματα εν συνόλω.
Η εισαγωγή των αεριωθούμενων μη επανδρωμένων αεροσκαφών Shahed-238, εάν επιβεβαιωθεί, προσθέτει μια νέα διάσταση στη σύγκρουση στην Ουκρανία, επιβαρύνοντας περαιτέρω την ουκρανική αεράμυνα που ήδη δέχεται πιέσεις από τις ρωσικές επιθέσεις μη επανδρωμένων αεροσκαφών και κατευθυνόμενων πυραύλων. Η κατάσταση παραμένει δυναμική, με εξελισσόμενες απειλές, συμπεριλαμβανομένης της πιθανής χρήσης βαλλιστικών πυραύλων μικρού βεληνεκούς από τη Ρωσία, που περιπλέκουν περαιτέρω το αμυντικό τοπίο δεδομένης και της χρήσης αντιαεροπορικών S-300 ως βαλλιστικά όπλα κρούσεις χερσαίων στόχων. Ο αντίκτυπος αυτών των μη επανδρωμένων αεροσκαφών στη σύγκρουση δεν έχει γίνει ακόμη πλήρως κατανοητός, αλλά αναμφίβολα αποτελούν μια ενισχυμένη πρόκληση για την ουκρανική αεράμυνα.
Το παρόν όχημα Shahed-238 καταδεικνύει στο μέγιστο για ποιόν λόγο η Ρωσία, η Κίνα και το Ιράν δεν πρέπει να δημιουργήσει έναν ενιαίο άξονα με εξοπλιστικές προεκτάσεις. Η κατάσταση είναι εξαιρετικά απλή. Υπενθυμίζουμε πως Ρωσία και Ιράν ήδη κινούνται στην δημιουργία τριών εργοστασίων μαζικής παραγωγής ΜΕΑ Shahed στα Ρωσικά εδάφη.