Χωριανόπουλος Άγγελος
Σε μία πού σημαντική αποκάλυψη προέβη ο έγκυρος Κ. Σαρικάς από το δίκτυο OnAlert αποκαλύπτοντας πως ενεργοποιείται η option αγοράς των Ισραηλινών UCAV Heron για την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας αποφάσισε την ενεργοποίηση της επιλογής αγοράς δύο ισραηλινών UAV τύπου Heron, που αποκτήθηκαν μέσω leasing. Η απόφαση αυτή έγινε μετά τη θετική γνωμοδότηση του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας και της Πολεμικής Αεροπορίας. Η συναλλαγή θα διεκπεραιωθεί μέσω της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων σε συνεργασία με την Israel Aerospace Industries.
Το κόστος αγοράς των δύο UAV ανέρχεται σε 22 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το ετήσιο κόστος υποστήριξης των συστημάτων είναι περίπου 4,5 εκατομμύρια ευρώ. Αυτά τα UAV, που αποκτήθηκαν αρχικά με leasing για τρία χρόνια έναντι 39 εκατομμυρίων ευρώ, χρησιμοποιούνται από τον Απρίλιο του 2021 και έχουν ενταχθεί στην 390 Μοίρα Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών. Από την έναρξη της χρήσης τους, έχουν εκτελέσει εκατοντάδες ώρες πτήσεων στο FIR Αθηνών, αναλαμβάνοντας πολλαπλές αποστολές επιτήρησης και συλλογής πληροφοριών.
Τα Heron χρησιμοποιούνται όχι μόνο σε αποστολές των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά και σε επιχειρήσεις ελέγχου μεταναστευτικών ροών, έρευνας και διάσωσης, καθώς και αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών, όπως οι πρόσφατες πλημμύρες στον Θεσσαλικό κάμπο. Οι εντυπωσιακές τους δυνατότητες, η αξιοπιστία τους και το χαμηλό κόστος χρήσης ήταν καθοριστικά στοιχεία για την απόφαση αγοράς τους.
Η ανάγκη για τεχνολογική αναβάθμιση των Ενόπλων Δυνάμεων έχει οδηγήσει στην αναζήτηση νέων τεχνολογιών, με τα μη επανδρωμένα UAV να αποτελούν προτεραιότητα. Η ανάγκη αυτή επιβεβαιώνεται από τις δηλώσεις του υπουργού Εθνικής Άμυνας και του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ. Επιπλέον, η πρόοδος της Τουρκίας στον τομέα των UCAV καθιστά αναγκαία την ανάπτυξη παρόμοιων δυνατοτήτων για τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις.
Η αγορά των δύο UAV τύπου HERON είναι μόνο η αρχή, καθώς υπάρχει πλάνο για περαιτέρω αποκτήσεις, ενώ στόχος είναι η ανάπτυξη εγχώριων μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Τα Heron έχουν αποδειχθεί πολύτιμα σε αποστολές ISR, με εντυπωσιακές δυνατότητες στη συλλογή πληροφοριών, επιτήρηση και αναγνώριση, συμβάλλοντας σημαντικά στον έλεγχο του ελληνικού Αρχιπελάγους και των θαλάσσιων συνόρων.
HERON MK II
Το Heron MK II είναι ένα μη επανδρωμένο εναέριο όχημα μεσαίου υψομέτρου μεγάλης αντοχής (MALE). Πρόκειται για μια ανανεωμένη έκδοση του UAV Heron, που χρησιμοποιείται από την Ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία και λειτουργεί σε περισσότερους από 20 διαφορετικούς οργανισμούς παγκοσμίως. Το Heron MK II ενσωματώνει τις πιο προηγμένες τεχνολογίες που έχει αναπτύξει η IAI, καθιστώντας το ένα στρατηγικό και ευέλικτο αεροσκάφος ικανό να μεταφέρει βλήματα κρούσης ακριβείας.
Εξοπλισμένο με κινητήρα Rotax 916 iS, το Heron MK II μπορεί να ανέλθει στα 35.000 πόδια και να επιτύχει μέγιστη ταχύτητα πτήσης 150 κόμβων. Μπορεί να παραμείνει στον αέρα για 45 ώρες συνεχόμενα, ενώ η μέγιστη εμβέλεια του είναι άνω των 250 χιλιομέτρων (έλεγχος εντός του οπτικού πεδίου, LOS: Line Of Sight) ή άνω των 1.000 χιλιομέτρων (έλεγχος πέραν του οπτικού πεδίου μέσω δορυφόρου, BLOS: Beyond Line Of Sight). Το UAV επωφελείται από τις βελτιωμένες τεχνολογίες κατασκευής, οι οποίες οδήγησαν σε μια ευρύτερη και πιο στιβαρή κατασκευαστική δομή. Αυτή η βελτίωση επιτρέπει την ευκολότερη και ταχύτερη συντήρηση χωρίς να αυξάνεται το βάρος του αεροσκάφους.
Το Heron MK II είναι προσαρμόσιμο για νέες διαμορφώσεις, συμπεριλαμβανομένων αισθητήρων παρατήρησης μεγάλης εμβέλειας και ραντάρ έρευνας και ιχνηλάτησης απειλών. Μεταφέρει μέχρι έξι (6) αισθητήρες ταυτόχρονα όπως ηλεκτροπτικό σύστημα με δυνατότητες στο υπέρυθρο φάσμα (FLIR: Forward Looking Infra-Red), και κατάδειξης με λέιζερ, ραντάρ συνθετικής απεικόνισης (SAR: Synthetic Aperture Radar), συστήματα COMINT (Communications Intelligence) και συστήματα ESM/ELINT (Electronic Support Measures /Electronic intelligence).Ένα βασικό χαρακτηριστικό του Heron MK II είναι η ικανότητα Standoff, η οποία του επιτρέπει να συλλέγει πληροφορίες από δεκάδες χιλιόμετρα μακριά χωρίς να διασχίζει εχθρικά σύνορα. Αυτό είναι εφικτό λόγω της ικανότητάς του να μεταφέρει μεγαλύτερους και πιο προηγμένους αισθητήρες.
Τεχνικές λεπτομέρειες:
– Μέγιστο βάρος απογείωσης (MTOW): 1.430 kg
– Χωρητικότητα ωφέλιμου φορτίου: 490 kg
– Ανώτατο όριο πτήσης: 35.000 πόδια
– Αντοχή: 45 ώρες
– Μέγιστη ταχύτητα: 150 κόμβοι πραγματικής ταχύτητας (KTAS)
– Εμβέλεια λειτουργίας: Πέρα από τη γραμμή όρασης (BLOS) > 1000 χλμ.
– Εύρος πτερύγων: 16,6 μέτρα
– Συνολικό μήκος: 8,5 μέτρα