Χωριανόπουλος Άγγελος
Στη 1 Φεβρουαρίου 2023 σημειώθηκε η πρώτη συντονισμένη επίθεση δικτύου μη επανδρωμένων ρομποτικών σκαφών στην Στρατιωτική Ιστορία. Ο Ουκρανικός Στρατός μέσω συντονισμένων αυτοκτονικών επιχειρήσεων δια 4 τουλάχιστον USV βύθισε το ρωσικό πλοίο Ivanovets Project 124 στην Μαύρη Θάλασσα. Το βίντεο είναι σοκαριστικό. Το κόστος του Ρωσικού πλοίου ανέρχεται στα 65 εκατομμύρια δολάρια περίπου. Ο συντονισμός της επιχείρησης έγινε από την Ειδική Μονάδα “Group 13”.
Ένα εκ των USV όπως φαίνεται επιτηρεί τις επιχειρήσεις από σχετικά ασφαλή απόσταση χωρίς να δέχεται πυρά και ο χειριστής του πιθανώς το χρησιμοποιεί για να συντονίζει τους χρόνους και τις κατευθύνσεις από τις οποίες θα διεξάγουν κρούσεις ακριβείας τα αυτοκτονικά USV. Τα πυροβόλα των Ρωσικών πλοίων δεν φίνεται να αποτελούν καθολική λύση για το πρόβλημα.
Καίριο σημείο για την κατανόηση των επαναστατικών επιχειρησιακών διαστάσεων των USV στον Ρωσο-ουκρανικό Πόλεμο, αποτελεί το γεγονός πως για την καθοδήγησή του χρησιμοποιεί σύνδεση μέσω κεραίας δορυφορικού δικτύου Starlink έτσι ώστε να επικοινωνεί με το Κέντρο Διοίκησης-Ελέγχου με σχετική ασφάλεια και ταχύτητα στην μετάδοση δεδομένων και πληροφοριών. Χωρίς την χρήση του Starlink η επίθεση αυτή δεν θα ήταν εφικτή.
Η κεραία ήταν τοποθετημένη στο πίσω μέρος του οχήματος και ανήκει στην κατηγορία photoconductive για επικοινωνία τύπου Laserbeam με το δορυφορικό δίκτυο του Starlink. Τυπικά οι εμπορικά διαθέσιμες κεραίες τέτοιας κατηγορίας λειτουργούν στα 0.1 έως 3 Thz και με χρόνους απόκρισης της τάξης των femtosec. Ο χειρισμός γίνεται από υπολογιστή/υπολογιστικό κέντρο όπου συλλέγονται, αναλύονται και αξιοποιούνται όλα τα δεδομένα τα οποία στέλνει το μη επανδρωμένο όχημα. Σε ορισμένες νέες εξελιγμένες εκδόσεις των Ρομποτικών Σκαφών της Ουκρανίας, στο κομμάτι της σχεδίασης διακρίνουμε τεχνικές λύσεις από το αμερικανικό BEC MANTAS T-12 ενώ φέρουν οπλισμένη κεφαλή βάρους 200 κιλών. Από τις διαθέσιμες πληροροφορίες και οπτικοακουστικό υλικό που διατείθεται σε ανοιχτές πηγές, δεν επιβεβαιώνεται η επιχειρησιακή αξιοποίηση των κεφαλών αυτών έναντι του Ρωσικού Στόλου.
Γενικότερα, ο Ουκρανικός Στρατός στο παρελθόν δημοσίευσε βίντεο χρήσης του μη επανδρωμένου ρομποτικού σκάφους Sea Baby το οποίο ειναι πλέον ικανό να φέρει αντιπλοϊκά βλήματα στο κήτος του. Μέχρι στιγμής είναι άγνωστο τι βλήματα έφερε το όχημα. Όπως φαίνεται από το βίντεο έχει κατασκευαστεί διαφορετικό λογισμικό μάχης για το συγκριμένο όχημα.
Υπενθυμίζουμε πως η Υπηρεσία Ασφαλείας της Ουκρανίας (SBU) παρουσίασε για πρώτη φορά το νέο της μη επανδρωμένο αεροσκάφος επιφανείας, το Cossack Mamai, στο τηλεοπτικό πρόγραμμα TSN. Tο drone, μαζί με άλλες πλατφόρμες επιφανείας και το Marinka, συμμετέχουν πλέον ενεργά σε επιχειρήσεις κατά ρωσικών σκαφών στη Μαύρη Θάλασσα.
Το Cossack Mamai είναι γνωστό ως το “ταχύτερο αντικείμενο στη Μαύρη Θάλασσα”, φτάνοντας ταχύτητες έως και 110 km/h, όπως αποκάλυψε το τηλεοπτικό πρόγραμμα. Έχει μήκος έξι μέτρα και είναι εξοπλισμένο με κάμερα παρατήρησης και δορυφορικό σύστημα στην πλατφόρμα του. Το μη επανδρωμένο αεροσκάφος είναι κατασκευασμένο από αλεξίσφαιρο υλικό, καθιστώντας δύσκολη την καταστροφή του κατά τη διάρκεια επιθέσεων.
Ένα άλλο σημαντικό σκάφος επιφανείας που χρησιμοποιεί η SBU είναι το Sea Baby. Αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά το καλοκαίρι του τρέχοντος έτους, χρησιμοποιήθηκε επίσης για πλήγματα στη γέφυρα της Κριμαίας και μπορεί να μεταφέρει φορτίο μάχης 850 κιλών.
Ο επικεφαλής της SBU, Vasyl Maliuk, ανέφερε ότι αυτές οι μη επανδρωμένες πλατφόρμες επιφανείας παράγονται πλέον μαζικά στην Ουκρανία, με την παραγωγή να βρίσκεται σε ένα από τα υπόγεια εργοστάσια της χώρας.“Δεν πρόκειται απλώς για θαλάσσια μη επανδρωμένα αεροσκάφη- πρόκειται για πλατφόρμες πολλαπλών χρήσεων που χρησιμοποιούνται με μεγάλη επιτυχία σήμερα”, δήλωσε ο Maliuk.
Επιπλέον, η έκθεση θίγει το μη επανδρωμένο αεροσκάφος Magura, το οποίο λειτουργεί από την Κύρια Διεύθυνση Πληροφοριών του Υπουργείου Άμυνας της Ουκρανίας. Αυτό το ευέλικτο μη επανδρωμένο αεροσκάφος χρησιμεύει σε αποστολές θαλάσσιας αναγνώρισης, επιτήρησης, έρευνας και διάσωσης, διαθέτοντας εκτιμώμενη εμβέλεια 800 χιλιομέτρων (500 μιλίων) και μέγιστη ταχύτητα 75 χιλιομέτρων την ώρα (47 μιλίων την ώρα). Μπορεί να μεταφέρει ωφέλιμο φορτίο έως και 320 κιλά (πάνω από 700 λίβρες).
Η SBU υπενθυμίζει ότι κατά τη διάρκεια της περιόδου 2022-2023, πραγματοποίησαν με συνέπεια πλήγματα κατά διαφόρων ρωσικών πλοίων, μεταξύ των οποίων η φρεγάτα Admiral Makarov, το περιπολικό Vasiliy Bykov, το δεξαμενόπλοιο SIG και το αναγνωριστικό και υδρογραφικό σκάφος Vladimir Kozitsky.
Oι Ουκρανικές Υπηρεσίες Πληροφοριών δημοσίευσαν βίντεο με μη επανδωμένη τορπίλη εν ονόματι Marichka η οποία φαίνεται να επιχειρεί στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας. Οι ιδιαιτερότητες του σχεδιασμού του οχήματος Marichka δεν είναι ακόμη σαφείς, αλλά οι Ουκρανοί δηλώνουν ότι αξοιποιείται για αποστολές αυτοκτονίας έναντι του Ρωσικού Στόλου στην περιοχή ο οποίος είχε πάει να επιβάλει ναυτικό αποκλεισμό της Ουκρανίας. Τα μη επανδρωμένα ταχύπλοα επιφανείας έχουν ήδη καταστεί καθοριστικά για το ουκρανικό πεδίο επιχειρήσεων της Ουκρανίας κυρίως έναντι του ρωσικού ναυτικού και άλλων στόχων (κυρίως εγκαταστάσεων) στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας.
Το βίντεο χρήσης του Marichka, (που μεταφράζεται στα ουκρανικά ως Μαρία), κοινοποιήθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από το δίκτυο AMMO Ukraine, μια ομάδα που προσδιορίζεται ως “φιλανθρωπικό ίδρυμα”. Από τον Αύγουστο έχει ξεκινήσει η ανάπτυξη μη επανδρωμένου υποβρυχίου και το δίκτυο αναζητά οικονομική υποστήριξη για την εξέλιξή του. Νωρίτερα μέσα στη χρονιά, μια άλλη ομάδα με την ονομασία Brave-1 παρουσίασε το όραμά της για μια σειρά μικρότερων υποβρυχίων-καμικάζι drone με την ονομασία Toloka. Στο βίντεο που κοινοποιήθηκε, το Marichka φαίνεται να απελευθερώνεται στο νερό από ένα χερσαίο εξάτροχο ρυμουλκούμενο όχημα. Άτομα, με καλυμμένα πρόσωπα, παρατηρούνται να τοποθετούν το υποβρύχιο drone, το οποίο στη συνέχεια αρχίζει να κινείται χρησιμοποιώντας την ενσωματωμένο κινητήρα. Αξίζει κανείς να ακούσει την προφορά των Ουκρανών.
Οι επαληθεύσιμες λεπτομέρειες που βρίσκονται στο διαδίκτυο σχετικά με το Marichka και τις δυνατότητές του παραμένουν πολύ περιορισμένες. Η Ουκρανία έχει δώσει προτεραιότητα σε τέτοιου είδους μη επανδρωμένες υποβρύχιες δυνατότητες για μελλοντική χρήση έναντι εγκαταστάσεων του ρωσικού στόλους της Μαύρης Θάλασσας αλλά και για πιθανή εξαγωγή τεχνογνωσίας. Ο ακριβής τρόπος με τον οποίο τροφοδοτείται το Marichka, το οποίο φέρεται να έχει μήκος λίγο κάτω από έξι (6) μέτρα και διάμετρο λίγο πάνω από ένα μέτρο, δεν είναι σαφής.
Το UUV διαθέτει κυλινδρικό σχεδιασμό με τέσσερα πτερύγια τοποθετημένα γύρω από το πίσω μέρος του. Επιπλέον, δύο οριζόντιοι σταθεροποιητές βρίσκονται στο μπροστινό μέρος του. Τόσο τα πρόσφατα πλάνα του UUV όσο και τα προηγούμενα βίντεο δοκιμών, τα οποία μπορείτε να δείτε στο συνημμένο βίντεο παρακάτω, αποκρύπτουν το τμήμα της ουράς.
Η AMMO Ukraine έχει δηλώσει προηγουμένως ότι το Marichka διαθέτει μέγιστη εμβέλεια 621 μιλίων (1.000 χιλιομέτρων). Εάν είναι ακριβές, αυτό το μη επανδρωμένο υποβρύχιο θα μπορούσε να αναλάβει αποστολές χωρίς επιστροφή σε σχεδόν οποιαδήποτε τοποθεσία στη Μαύρη Θάλασσα, ξεκινώντας από τα λιμάνια της δυτικής Ουκρανίας. Πιθανές πλατφόρμες εκτόξευσης στη θάλασσα θα μπορούσαν να αναπτύξουν το UUV πιο κοντά στο στόχο του. Σύμφωνα με την AMMO Ukraine, το εκτιμώμενο κόστος ανά μονάδα είναι περίπου 433.500 δολάρια με βάση την τρέχουσα συναλλαγματική ισοτιμία.
Το AMMO Ukraine έχει απεικονίσει το Marichka ως ένα πιθανό όπλο καμικάζι γεμάτο με εκρηκτικά, σχεδιασμένο να στοχεύει πλοία και παράκτιες εγκαταστάσεις, συμπεριλαμβανομένων γεφυρών και Κέντρων Διοίκησης Ελέγχου. Κατά το τελευταίο έτος, οι ουκρανικές δυνάμεις έχουν χρησιμοποιήσει αποτελεσματικά μια αυξανόμενη συλλογή μη επανδρωμένων ρομποτικών σκαφών για να πλήξουν μονάδες του ρωσικού ναυτικού τόσο στη θάλασσα όσο και σε άλλα στρατηγικά σημεία, όπως η γέφυρα του στενού του Κερτς.
Τα ουκρανικά μη επανδρωμένα σκάφη χρησιμοποιούν έναν συνδυασμό δορυφορικής πλοήγησης και τερματικής στόχευσης μέσω ηλεκτροοπτικών και υπέρυθρων καμερών. Ο βαθμός αυτονομίας που διαθέτουν αυτά τα σκάφη δεν είναι απολύτως σαφής καθώς οι λιγοστές πληροφορίες που υπάρχουν βρίσκονται μονάχα στην πλατφόρμα του Unite24. Η εφαρμογή παρόμοιων συστημάτων καθοδήγησης και στόχευσης για το Marichka ενδέχεται να αποτελέσει πρόκληση, ενώ η ενσωμάτωση ενός ιστού εξοπλισμένου με κάμερες και κεραίες ζεύξης δεδομένων είναι εφικτή.
Αυτή η ιδέα θα ήταν πιο αποτελεσματική εάν αναπτυσσόταν αυτόνομα εναντίον σταθερών στόχων, όπως γέφυρες ή ελλιμενισμένα πλοία. Η καθοδήγηση για τέτοιες αποστολές θα βασιζόταν κυρίως σε συγκεκριμένες συντεταγμένες θέσης, επιτρέποντας στο μη επανδρωμένο αεροσκάφος να πλοηγηθεί και να εκτελέσει μια προκαθορισμένη διαδρομή κρούσης και όλα αυτά με αυτόνομες διαδικασίες πλοήγησης, εντοπισμού στόχου και κρούσης. Ενώ αυτό περιορίζει το εύρος των πιθανών στόχων, καθιστά το μη επανδρωμένο αεροσκάφος πιο δύσκολο να αντιμετωπιστεί σε σύγκριση με τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη επιφανείας του Ουκρανικού Στρατού.
Τα επιχειρησιακά ουκρανικά μη επανδρωμένα υποβρύχια, ακόμη και αν είναι σχετικά θορυβώδη σε υψηλές ταχύτητες και ως εκ τούτου πιο εύκολα ανιχνεύσιμα, θα αναγκάσουν τη Ρωσία να διαθέσει πρόσθετους πόρους για τα δίκτυα υποθαλάσσιας άμυνάς της καθώς και να ξοδέψει πρόσθετους υλικοτεχνικού πόρους (+ανθρώπινο δυναμικό). Οι Ρώσοι έχουν ήδη αναπτύξει παραλλαγές παράκτιας άμυνας του πολλαπλού εκτοξευτή ρουκετών BM-21 γύρω από τη Σεβαστούπολη για δημιουργήσουν ένα πλέγμα ανθεκτικότητας έναντι τέτοιων ασύμμετρων απειλών.
Το Marichka θα μπορούσε να χρησιμεύσει και ως κινητός προωθημένος αισθητήρας συλλογής πληροφοριών και μετάδοσης δεδομένων μάχης αναφορικά με ναυτικές επιχειρήσεις της Ουκρανίας. Τα υποβρύχια (επανδρωμένα και μη), έχουν εγγενή οφέλη ως μέσα πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης στόχων ιδίως σε θαλασσοχερσαίο περιβάλλον μάχης σαν αυτό της Μαύρης Θάλασσας.
Το AMMO Ukraine έθεσε επίσης το ενδεχόμενο ότι το Marichka θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως ένα διακριτικό, μικρό μεταφορικό μέσο ικανό να μεταφέρει κρίσιμες προμήθειες σε προωθημένες στρατιωτικές μονάδες ή ακόμη και σε πολίτες σε παράκτιες περιοχές. Το Marichka ως μεταφορικό μέσο θα μπορούσε να είναι χρήσιμο για την υποστήριξη ουκρανικών μονάδων ειδικών επιχειρήσεων που διεξάγουν επιδρομές και άλλες επιχειρήσεις πίσω από τις γραμμές ρωσικής άμυνας σε μέρη όπως η Κριμαία.
Comments 2