Χωριανόπουλος Άγγελος
Ένα μη επανδρωμένο ρομποτικό ταχύπλοο USV ανακαλύφθηκε στη Μαύρη Θάλασσα και φαίνεται να παρουσιάζει μια μοναδική συγχώνευση τεχνικών και επιχειρησιακών χαρακτηριστικών. Αρχικά αναγνωρίστηκε να επιπλέει ανάποδα στα ρουμανικά ύδατα στις 3 Απριλίου 2024 φέροντας ένα περίεργο μείγμα τεχνολογιών αμερικανικής και σοβιετικής εποχής.
Κατασκευασμένο από ένα άκαμπτο φουσκωτό σκάφος AM-800 με κύτος αλουμινίου (RIB) που προέρχεται από την Silver Ships στις Ηνωμένες Πολιτείες, το σχέδιο του σκάφους, που αρχικά προοριζόταν για επιχειρήσεις διάσωσης πληρωμάτων, επαναχρησιμοποιήθηκε σε διαμόρφωση μη επανδρωμένου ρομποτικού σκάφους. Συγκεκριμένα, η επιμήκης δομή του, που εκτείνεται περίπου στα 9,5 μέτρα σε μήκος, ξεπερνά τις τυπικές διαστάσεις που παρατηρούνται στα συμβατικά USV, ενισχύοντας ενδεχομένως το εύρος λειτουργίας και τις δυνατότητές του.
Αυτό που διακρίνει περαιτέρω αυτό το USV είναι ο οπλισμός του, που διαθέτει μια σοβιετική κεφαλή πυραύλου P-20 Styx. Αυτή η κεφαλή, που ζυγίζει σχεδόν 500 κιλά και είναι εξοπλισμένη με ένα ισχυρό μείγμα εκρηκτικών TGAG-5, ξεχωρίζει για τις σημαντικές καταστροφικές της δυνατότητες. Τοποθετημένη σε ένα ακατέργαστο ξύλινο πλαίσιο στο μπροστινό κατάστρωμα του σκάφους, η κεφαλή συνδέεται με τις εξαγωγικές παραλλαγές του πυραύλου Styx και είναι γνωστή για την υψηλή γόμωσή της. Παρά τη μη συμβατική τοποθέτησή της στο USV, το μέγεθος και η σύνθεση της κεφαλής υπογραμμίζουν την ικανότητά της να προκαλεί σημαντική ζημιά σε θαλάσσιους στόχους.
Ενώ η προέλευση του σκάφους εξακολουθεί να υπόκειται σε εικασίες, πιθανές αποδόσεις υποδηλώνουν εμπλοκή της Ουκρανίας ή της Ρωσίας. Η αμερικανική βάση του κύτους του σκάφους υποδουλώνει κυρίως χρήση από ουκρανικής πλευράς, ειδικά λαμβάνοντας υπόψη αναφορές για παρόμοια σκάφη που προμηθεύτηκαν στην Ουκρανία ως μέρος των προσπαθειών βοήθειας των ΗΠΑ. Ωστόσο, το γεωπολιτικό πλαίσιο στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας εισάγει τη δυνατότητα ρωσικής εμπλοκής, δεδομένων των προηγούμενων προσπαθειών να διαταραχθούν οι ουκρανικές θαλάσσιες δραστηριότητες.
SeaRider της Intracom Defense
Το SeaRider είναι ένα πλοίο επιφανείας που σχεδιάστηκε από την Intracom Defense για τη διεξαγωγή επιχειρήσεων, είτε με πλήρωμα είτε χωρίς, σε κλειστό περιβάλλον μάχης. Διαθέτει προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα και αυτοματισμούς, που του επιτρέπουν να λειτουργεί αποτελεσματικά σε περιβάλλον μάχης με αυξημένες απαιτήσεις. Έχει σχεδιαστεί ως ένα φουσκωτό σκάφος με άκαμπτο κύτος (RHIB) κατηγορίας Harbor, Κατηγορίας Β (ανθεκτικό έως και 8 μποφόρ), με δύο σωλήνες από νεοπρένιο και κινούμενο από έναν 6-κυλίνδρο κινητήρα Mercury XL με 175 ίππους. Περιλαμβάνει αδιάβροχο χώρο φόρτωσης και χάλυβδινη μπάρα κύλισης, η οποία μπορεί να φιλοξενήσει διάφορους αισθητήρες επιφάνειας και ηλεκτρονικές συσκευές ανάλογα με τις επιχειρησιακές ανάγκες και τους τακτικούς σχεδιασμούς.
Το SeaRider ενδείκνυται για χρήση σε αποκεντρωτικά μοντέλα πολέμου καθώς είναι εφικτός ο χειρισμός του είτε από μεγαλύτερη μονάδα επιφανείας του Πολεμικού Ναυτικού είτε από απομακρυσμένο Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου (C4ISR).
Η επικοινωνία μεταξύ του Σταθμού Ελέγχου και του SeaRider διεξάγεται μέσω του συστήματος ραδιοεπικοινωνίας ευρείας ζώνης UHF Software Defined Radio (WiWAN). Το σύστημα αυτό εξασφαλίζει αμφίδρομη επικοινωνία υψηλής ταχύτητας, προσφέρει εκτεταμένη εμβέλεια επικοινωνίας, επιτρέπει ευέλικτες διαμορφώσεις δικτύου και παρέχει πολλαπλά επίπεδα ασφαλείας (συμπεριλαμβανομένων των TRANSEC και COMSEC). Υποστηρίζει επίσης προηγμένους μηχανισμούς τύπου Quality-of-Service.
Επιπλέον, το SeaRider διαθέτει πολλαπλές λειτουργίες και δυνατότητες, όπως η συνεχής επιτήρηση παράκτιων περιοχών, η παρακολούθηση θαλάσσιων εμπορικών διαδρόμων, η προστασία ζωτικής σημασίας υποδομών (όπως λιμάνια, αγωγοί, πλατφόρμες πετρελαίου, υποβρύχια καλώδια), η υποστήριξη για εντοπισμό ναρκών, η φύλαξη ναυτικών συνόρων και η ιχνηλάτηση παράνομης διακίνησης λαθρομεταναστών, καθώς και επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης.