Του Βασίλη Βενιέρη
Κατά την διάρκεια της 1ης Defea το 2021 η εταιρεία Altus lsa η οποία εξειδικεύεται στην αγορά των μη επανδρωμένων πλατφορμών παρουσίασε σε κλίμακα 1 προς 3 το μη επανδρωμένο αεροσκάφος Adam. Το υποκλίμακα μοντέλο που βρισκόταν στο περίπτερο της Altus είχε ηλεκτρικό κινητήρα και σύμφωνα με την εταιρεία είχε ήδη εκτελέσει με επιτυχία δοκιμαστικές πτήσεις. Το εντυπωσιακό όμως με το συγκεκριμένο project ήταν το γεγονός ότι το full scale μοντέλο επρόκειτο να εφοδιαστεί με jet κινητήρα αποτελώντας έτσι το πρώτο jet UCAV που θα αναπτυσόταν στη χώρα μας.
Adam σε κλίμακα 1 προς 3. Φώτο: Ισοζύγιο Στρατιωτικής Ισχύος
Το Adam κατά τη φάση σχεδίασης. Φώτο: αρχείο ΕΡΤ
Το Adam αναπτύχθηκε από την Altus lsa σε συνεργασία με τις εταιρείες Atmosphere (Σχεδιαστική Ομάδα ΑΠΘ), CFT η οποία θα κατασκεύαζε την άτρακτο από σύνθετα υλικά και Adaptit για τις επικοινωνίες του UAV. Σύμφωνα με τους υπέυθυνους της Altus το Adam σχεδιάστηκε για αποστολές γρήγορης κρούσης, δηλαδή να διεισδύσει γρήγορα σε εχθρικό έδαφος για να εκτελέσει κρούση και να αποχωρήσε. Η ταχύτητα του αεροχήματος έφτανε τα 0,8 mach και η διάρκεια πτήσεις τις 2 με 3 ώρες ανάλογα το φορτίο αποστολής.
Για να μπορεί να πετύχει διείσδυση σε εχθρικό έφαδος είχε σχεδιαστεί να έχει χαμηλό RCS αλλά και δυνατότητα terrain following. Επίσης πολύ σημαντικό ήταν γεγονός ότι το Adam λόγω του σχετικά μικρού του μεγέθους θα μπορούσε να επιχειρεί από μικρούς αεροδιαδρόμους στα νησιά η οποίοι εξυπηρετούν κλιμάκια αεροπυρόσβεσης και δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στην ΠΑ να έχει πολλά τέτοια συτήματα σε διασπορά στο Αιγαίο διαμορφώνοντας μία παράλληλη αεροπορία χαμηλού κόστους στα νησιά.
Το Adam σε ρόλο αναχαίτησης εχθρικών ΜΕΑ
Εκτός από την προφανή επιχειριασιακή χρησιμότητα της ασσύμετρης κρούσης το Adam θα μπορούσε με τις κατάλληλες τροποποiήσεις να αποτελέσει και μία χαμηλού κόστους πλατφόρμα αναχαίτησης των εχθρικών μη επανδρομένων μειώνοντας σημαντικά τον φόρτο από τα μαχητικά μας που ούτως ή άλλως θα πρέπει να εκτελέσουν πάρα πολλές αποστολές.
Έτσι λοιπόν συνδέοντας δικτυοκεντρικά μέσω link 16 το σταθμό εδάφους με την αεράμυνα και τα ΑΣΕΠΕ το Adam θα κατευθύνεται γρήγορα στην περιοχή όπου έχουν εντοπιστεί τα εχθρικά UAV και Kamikaze drones. Εκεί με τη χρήση αισθητήρα EO/IR και καταδείκτη laser θα μπορεί να εντοπίζει τα εχθρικά αεροχήματα και να τα καταρίπτει με χρήση ρουκετών laser.
Η χρήση ρουκετών laser για την κατάρριψη μη επανδρομένων συγκεκριμένα APKWS έχει δοκιμαστεί με επιτυχία από το σύστημα Vampire.
Έτσι λοιπόν οι ΕΔ της χώρας μας θα μπορούσαν να αναπτύξουν με εγχώρια μέσα μία παράλληλη μη επανδρωμένη αεροπορία η οποία εκτός από το κρούση εδάφους θα μπορούσε να εκτελέσει και ρόλους αναχαίτησης με πολύ χαμηλό κόστος. Δυστυχώς όμως για τους γνωστούς λόγους μη σύνδεσης των εταιρείων της αμυντικής τεχνολογίας με τις ΕΔ της χώρας το Adam μέχρι στιγμής δεν έχει προχωρήσει στην πλήρη του ανάπτυξη. Ευελπιστούμε ότι ο νέος φορέας καινοτομίας που έχει προαναγγείλει ο Υπουργός κύριος Δένδιας να βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση και να δούμε επιτέλους out of the box λύσεις που έχουν ετοιμάσει εγχώριες εταιρείες να γίνονται προϊόντα τα οποία θα πολαπλασιάσουν τις δυνατόητες της άμυνας της χώρας.