Xωριανόπουλος Άγγελος
Kατά την περίοδο των συγκρούσεων στην Λωρίδα της Γάζας, ο Ισραηλινός Στρατός έχει προβεί σε αλλεπάληλες καταρρίψεις φίλιων μη επανδρωμένων μέσω τακτικού και επιχειρησιακού επιπέδου διότι δεν μπορούσε να γίνει διαχωρισμός φίλιου/εχθρικού ΜΕΑ. Στα σημερινά και μελλοντικά πεδία μάχης, η ικανότητα διάκρισης είναι πιθανό να γίνει όλο και πιο κρίσιμη. Η εκστρατεία βομβαρδισμών του Ισραήλ πάνω από τη Γάζα μετά την επίθεση της Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου καταδεικνύει το βαθμό στον οποίο αυτό είναι ένα τρωτό σημείο.
Παρά τις τρομακτικές τεχνολογικές προκλήσεις χωρίς σαφή λύση, το Σώμα Πεζοναυτών των ΗΠΑ προχωρά με μια ολοκληρωμένη στρατηγική αντιμετώπισης των μη επανδρωμένων αεροσκαφών, η οποία θα έχει ρόλο για κάθε μέλος της υπηρεσίας, είτε πρόκειται για πεζικό είτε για διοικητικούς υπαλλήλους. Περίπου οκτώ χρόνια αφότου αμερικάνοι αξιωματικοί που είχαν αναπτυχθεί στη Μέση Ανατολή άρχισαν να αναφέρουν την επείγουσα ανάγκη για ένα όπλο που θα μπορούσε να καταρρίψει εχθρικά μη επανδρωμένα εναέρια συστήματα, η υπηρεσία πλησιάζει τώρα στην ανάπτυξη του ολοκληρωμένου συστήματος Marine Air Defense Integrated System, ή MADIS, που βασίζεται σε οχήματα και του L-MADIS, του ελαφρύτερου αντίστοιχου που είναι εξειδικευμένο για την άμυνα πλοίων. Μια πρώιμη έκδοση του L-MADIS έγινε πρωτοσέλιδο το 2019 όταν κατέρριψε ένα ιρανικό drone από το κατάστρωμα του αμφίβιου πλοίου εφόδου USS Boxer κατά τη διάρκεια της επιχειρησιακής του χρήσης. Το σημερινό σύστημα έχει σχεδιαστεί για να τοποθετείται σε δύο οχήματα παντός εδάφους Polaris MRZR και να μεταφέρεται μέσω MV-22 Osprey ή CH-53 Super Stallion/King Stallion.
Όπως το έχει θέσει το Σώμα Πεζοναυτών των ΗΠΑ, το ένα όχημα L-MADIS φέρει το ”μυαλό” (το Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου”) και το άλλο τη ”δύναμη”. Το πρώτο κρατά τον πύργο ηλεκτροοπτικών αισθητήρων CM262U, το ραντάρ RPS-42 και το παθητικό σύστημα ανίχνευσης ραδιοσυχνοτήτων Skyview MP, τα οποία παρέχουν μια εικόνα επιτήρησης 360 μοιρών του επιχειρησιακού περιβάλλοντος. Ο παρεμβολέας Modi II στο δεύτερο όχημα είναι το όπλο για τη διακοπή των επικοινωνιών των εχθρικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών και την παροχή ηλεκτρονικών αντιμέτρων. Ένα ραδιοσύστημα AN/PRC-158 επικοινωνεί ό,τι εντοπίζει με τις μονάδες που βρίσκονται κοντά και στα μετόπισθεν. Η κινητική προσβολή των μη επανδρωμένων αεροσκαφών γίνεται με πυραύλους επιφανείας-αέρος FIM-92 Stinger που εκτοξεύονται από τον ώμο, γνωστοί και ως φορητά συστήματα αεράμυνας (MANPADS), που χρησιμοποιούνται σε συνδυασμό με το σύστημα, δήλωσε στο The WarZone ο λοχαγός Taylor Barefoot, αξιωματικός ενσωμάτωσης δυνατοτήτων αντιμετώπισης μη επανδρωμένων εναέριων συστημάτων του Σώματος των Πεζοναυτών των ΗΠΑ.
Το MADIS, το ισχυρότερο και πιο βαριά οπλισμένο αντίστοιχο σύστημα, αποτελείται ομοίως από στοιχεία που κατανέμονται μεταξύ δύο ελαφρών τακτικών οχημάτων Joint Light Tactical Vehicles. Εκτός από την ανίχνευση, τη στοχοποίηση και επιμέρους τεχνολογίες που φέρουν τα οχήματα, είναι και τα δύο οπλισμένα με πυροβόλα των 30 χιλιοστών και ομοαξονικά πολυβόλα M240C σε απομακρυσμένους σταθμούς όπλων (RWS). Το RWS στο ένα από τα δύο οχήματα είναι επίσης διαμορφωμένο για να εκτοξεύει πυραύλους Stinger για ένα φάσμα σεναρίων επίγειας αεράμυνας. Οι πεζοναύτες σχεδιάζουν να αρχίσουν να διαθέτουν τις τελευταίες εκδόσεις των L-MADIS και MADIS στις αρχές του 2025. Η υπηρεσία έχει δηλωμένη ανάγκη για 21 από τα συστήματα L-MADIS και 190 από τα συστήματα MADIS, σύμφωνα με τον Barefoot.
Το Πολεμικό Ναυτικό και το Σώμα Πεζοναυτών έχουν ήδη δοκιμάσει τουλάχιστον ένα τέτοιο σύστημα: ένας μικρός αριθμός ηλεκτρονικών σκοπευτικών τουφεκιών SMASH 2000 αποκτήθηκε από το Γραφείο Ταχέων Δυνατοτήτων του Σώματος Πεζοναυτών το 2021 για να αξιολογηθεί η χρησιμότητά τους για την άμυνα μη επανδρωμένων αεροσκαφών, μεταξύ άλλων χρήσεων. Οι ειδικοί χειριστές χρησιμοποιούν επίσης το σύστημα επιχειρησιακά στη Συρία εδώ και χρόνια, καθώς και άλλες χώρες αποκτούν τα συστήματα για εφαρμογές κατά των μη επανδρωμένων αεροσκαφών.