Χωριανόπουλος Άγγελος
Η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ υπέγραψε την πρώτη σύμβαση για πυραύλους cruise Joint Strike Missile (JSM). Οι πύραυλοι νορβηγικής κατασκευής προορίζονται φαινομενικά για να δώσουν στα F-35A μια προσωρινή ικανότητα αντιπλοϊκής κρούσης μέχρι τα αεροσκάφη να αποκτήσουν τον μεγαλύτερο πύραυλο AGM-158C Long-Range Anti-Ship Missile (LRASM).
Ωστόσο, οι JSM μπορούν επίσης να προσβάλλουν στόχους στην ξηρά και θα μπορούν να χωρέσουν μέσα στις εσωτερικές αποθήκες όπλων των F-35A, επιτρέποντας στα αεροσκάφη να χρησιμοποιούν αυτά τα όπλα παραμένοντας όσο πιο stealth γίνεται.Το Πεντάγωνο ανακοίνωσε νωρίτερα σήμερα την ανάθεση από την Πολεμική Αεροπορία της σύμβασης παραγωγής του JSM Lot 1, η οποία είναι μια συμφωνία σταθερής τιμής με τη νορβηγική Kongsberg Defence αξίας 141.000.000 δολαρίων. «Η σύμβαση αυτή προβλέπει όλα τα up rounds, τα εμπορευματοκιβώτια και τον εξοπλισμό δοκιμών για τον πύραυλο Joint Strike Missile», σύμφωνα με την καθημερινή ανακοίνωση του Πενταγώνου για τις συμβάσεις.
«Οι εργασίες θα πραγματοποιηθούν στο Kongsberg της Νορβηγίας και αναμένεται να ολοκληρωθούν έως τις 31 Αυγούστου 2026.» Δεν είναι σαφές πόσους πυραύλους αναμένεται να λάβει η Πολεμική Αεροπορία μέσω αυτής της σύμβασης, η οποία θα μπορούσε να έχει πολλαπλές επιλογές. Η υπηρεσία έχει δηλώσει στο παρελθόν ότι σχεδίαζε να αγοράσει 48 JSM στην Παρτίδα 1 και ότι θα μπορούσε να αποκτήσει συνολικά έως και 268 από αυτά.
Ο JSM είναι ένα διευρυμένο αεροναυτικό παράγωγο του ναυτικού πυραύλου κρούσης (NSM) που εκτοξεύεται από τη θάλασσα και το έδαφος, ο οποίος αυξάνει σταθερά τη δημοτικότητά του, μεταξύ άλλων και στον Αμερικανικό Στρατό. Ο JSM, τον οποίο η Kongsberg ανέπτυξε σε συνεργασία με την αμερικανική αμυντική εταιρεία Raytheon (όπως έκαναν και με τον NSM), έχει δηλωμένο μέγιστο βεληνεκές περίπου 350 μίλια. Αυτό μειώνεται περίπου στο μισό όταν ο πύραυλος χρησιμοποιείται στη λειτουργία διείσδυσης σε χαμηλό υψόμετρο. Ο JSM, ο οποίος διαθέτει πολεμική κεφαλή 500 κιλών, μπορεί να χρησιμοποιήσει GPS, INS ή χαρτογράφηση εδάφους για να πλοηγηθεί σε μια καθορισμένη περιοχή-στόχο.
Η συνιστώσα χαρτογράφησης του εδάφους της σουίτας καθοδήγησης δίνει στον πύραυλο έναν πολύτιμο πρόσθετο τρόπο για να φτάσει εκεί που πηγαίνει ακόμη και σε περιβάλλοντα που δεν διαθέτουν GPS – κάτι που ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει δείξει ότι είναι μια όλο και πιο μεγάλη πιθανότητα σε μελλοντικές συγκρούσεις. Μια αμφίδρομη σύνδεση δεδομένων σημαίνει ότι οι JSM μπορούν να λάβουν πρόσθετες πληροφορίες στόχευσης κατά τη διάρκεια του μέσου τμήματος της πτήσης τους ή να επανατοποθετηθούν σε πορεία εξ ολοκλήρου. Δεν είναι άμεσα σαφές πότε η Πολεμική Αεροπορία αναμένει να φτάσει στην αρχική επιχειρησιακή ικανότητα με τον JSM στο F-35A, το οποίο είναι η μόνη πλατφόρμα στην οποία λέει προς το παρόν ότι σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει τον πύραυλο.
Δεν είναι σαφές αν η πλήρης ενσωμάτωση του όπλου συνδέεται καθόλου με το πολύ καθυστερημένο πακέτο αναβάθμισης Block 4 για το Joint Strike Fighter. Οι βελτιώσεις του Block 4 έχουν περιγραφεί στο παρελθόν ως το κλειδί που θα επιτρέψει την προσθήκη μιας σειράς νέων όπλων στο οπλοστάσιο του F-35. Η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ έχει επίσης δηλώσει στο παρελθόν ότι η αγορά των JSM είναι μια «γέφυρα» για την προγραμματισμένη μελλοντική ενσωμάτωση του μεγαλύτερου πυραύλου AGM-158C μεγάλου βεληνεκούς κατά πλοίων (LRASM) στο F-35A.
Εκδόσεις του πυραύλου κρούσης εδάφους AGM-158 Joint Air-to-Surface Standoff Missile (JASSM), από τον οποίο προέρχεται ο LRASM, πρόκειται επίσης να ενσωματωθούν στα αμερικανικά μαχητικά Joint Strike Fighters στο μέλλον. Οι υπάρχουσες και οι σχεδιαζόμενες προς το παρόν παραλλαγές JASSM δεν χωρούν επίσης στις εσωτερικές οπλοθυρίδες του F-35 και δεν μπορούν να προσβάλουν πλοία.