Xωριανόπουλος Άγγελος
Η Αirbus παρουσίασε μια νέα ιδέα για ένα νέο μη επανδρωμένο μέσο που σχεδιαστικά μοιάζει με μαχητικό αεροσκάφος. Η ευρωπαϊκή αεροπορική κοινοπραξία προωθεί το σχέδιο σε μεγάλο βαθμό στη γερμανική πολεμική αεροπορία (Luftwaffe), η οποία έχει προηγουμένως εκδηλώσει ενδιαφέρον για ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος που θα συνοδεύει επανδρωμένα μαχητικά, ειδικά για τα επερχόμενα αεροσκάφη Typhoon EK. Το όχημα παρουσιάζεται επίσης ως υποψήφιος μη επανδρωμένος συνοδός του (Future Combat Air System – FCAS) για τη δεκαετία του 2040.
Λεπτομέρειες σχετικά με το νέο σχεδιασμό του drone, που προς το παρόν ονομάζεται απλώς “Wingman”, δόθηκαν σε δελτίο τύπου από την Airbus νωρίτερα χθες. Ένα μοντέλο του μη επανδρωμένου αεροσκάφους που μοιάζει με “μοντέλο επίδειξης” σε πλήρη κλίμακα θα εκτεθεί στη Διεθνή Έκθεση Αεροδιαστημικής ILA στην πρωτεύουσα της Γερμανίας, το Βερολίνο, η οποία ανοίγει την Τετάρτη.
Η απεικόνιση που δημοσίευσε τώρα η Airbus δείχνει ένα ΜΕΑ με stealth διαμόρφωση χωρίς ουρά με τροποποιημένη πτέρυγα τύπου δέλτα με κάποια χαρακτηριστικά πτέρυγας τύπου λάμδα κυρίως στο πίσω μέρος. Υπάρχει επίσης μια πτέρυγα που διατρέχει την εμπρόσθια άτρακτο όπως φαίνεται στην φωτογραφία. Υπάρχουν επίσης πτερύγια εκατέρωθεν του εμπρόσθιου άκρου της ατράκτου, τα οποία θα μπορούσαν να υποδηλώνουν υψηλό βαθμό ευελιξίας με κόστος κάποια χαμηλή παρατηρησιμότητα (stealthiness).
Επιπλέον, το μη επανδρωμένο αεροσκάφος διαθέτει μια γωνιακή εισαγωγή κινητήρα που στρέφεται προς τα εμπρός κάτω από τη μύτη και κάτι που μοιάζει με εξάτμιση που απλώνεται προς τα πάνω στο πίσω μέρος. Δεν είναι άμεσα σαφές το αν μπορεί να μεταφέρει πυρομαχικά το αεροσκάφος Wingman της Airbus, αλλά θα μπορούσαν να υπάρχουν σχέδια για μία ή περισσότερες κοιλιακές αποθήκες ωφέλιμου φορτίου που δεν φαίνονται στην απεικόνιση που είναι διαθέσιμη. Το drone θα μπορούσε να μεταφέρει αποθήκες εξωτερικά κάτω από τις πτέρυγες του, αλλά αυτό θα επηρέαζε αρνητικά τα χαρακτηριστικά χαμηλής παρατηρησιμότητας και τις επιδόσεις του.
Η απεικόνιση του Wingman δείχνει ένα οπτικό/υπέρυθρο άνοιγμα στην κορυφή της μύτης, το οποίο μπορεί να αντικατοπτρίζει την παρουσία ενός συστήματος υπέρυθρης αναζήτησης και παρακολούθησης (IRST). Οι αισθητήρες IRST είναι ένα ολοένα και πιο συνηθισμένο στοιχείο των μη επανδρωμένων αεροσκαφών αυτού του γενικού τύπου, όπως έχει φανεί στις δοκιμές που σχετίζονται με τα προγράμματα Collaborative Combat Aircraft (CCA) της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ και το αυστραλιανό MQ-28 Ghost Bat drone.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η Airbus έχει επίσης παρουσιάσει την ιδέα του βαρέως “απομακρυσμένου αεροσκάφους μεταφοράς”, ένα μικρότερο και λιγότερο προηγμένο σχέδιο από το πρόσφατα παρουσιασθέν Wingman. Όπως υπάρχει σήμερα, το FCAS, γνωστό και ως Système de Combat Aérien Futur (SCAF) στα γαλλικά, περιλαμβάνει σχέδια για βαρέα και ελαφρά τηλεκατευθυνόμενα αεροσκάφη. Το γαλλογερμανικό-ισπανικό πρόγραμμα είναι ένα “σύστημα συστημάτων” που περιλαμβάνει επίσης την ανάπτυξη ενός επανδρωμένου μαχητικού αεροσκάφους επόμενης γενιάς (NGF). Το FCAS περιλαμβάνει επίσης την ανάπτυξη διαφόρων συμπληρωματικών συστημάτων, συμπεριλαμβανομένων νέων όπλων, αισθητήρων, κινητήρων, δυνατοτήτων ανταλλαγής δεδομένων, αρχιτεκτονικών επικοινωνιών και άλλων.
Όλα αυτά αντικατοπτρίζουν σε μεγάλο βαθμό την πρωτοβουλία Next Generation Air Dominance (NGAD) της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ και, σε μικρότερο βαθμό, τη δική της ξεχωριστή, αλλά σε μεγάλο βαθμό αλληλένδετη προσπάθεια NGAD του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, καθώς και το πρόγραμμα Tempest, του οποίου ηγείται το Ηνωμένο Βασίλειο.