Χωριανόπουλος Άγγελος
Πολύ ενδιαφέρουσα ήταν η συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής εταιρείας SAS και του Ομίλου Spirit World του Μιχάλη Σπυριδάκου στην έκθεση ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ 2024 την εβδομάδα αυτή του Ιουνίου. Η SAS παρουσίασε σημαντικές προσθήκες στο πλαίσιο των προϊοντων και των υπηρεσιών της στον τομέα της προστασίας της διεθνούς ναυτιλίας μέσω χρήσης μη επανδρωμένων μέσων από ναυτικές μονάδες του εμπορικού ναυτικού. Ο τομέας αυτός διεθνώς ονομάζεται ως ”maritime security” και έχει μια συνολική χρηματιστηριακή αξία περίπου 439 δις δολάρια.
Πιο συγκεκριμένα είδαμε μία νέα παραλλαγή του ημιαυτόνομου βλήματος ΑΙΗΜΙ της SAS το οποίο διαφέρει σημαντικά με την ΑΙΗΜΙ που είχαμε δει στην DEFEA 2024. Το βλήμα AIHMI στην τακτική του διάσταση, όταν απελευθερωθεί από το όχημα-φορέα, λειτουργεί αρχικά ως περιφερόμενο πυρομαχικό και, αφού εντοπίσει στόχο του, εκτοξεύεται η ρουκέτα που φέρει στο εσωτερικό του. Αυτό επιτρέπει τη μεγιστοποίηση της εμβέλειας δράσης του, καθιστώντας το ικανό να χτυπήσει στόχους σε απόσταση πολύ μεγαλύτερη από την κανονική του εμβέλεια των 4-8 χιλιομέτρων όπως είχε παρουσιαστεί στην DEFEA 2024.
Το AIHMI δεν χρειάζεται να πλησιάσει τον στόχο αποφεύγοντας ηλεκτρονικά αντί-αντίμετρα και συστήματα εγγύς αεράμυνας, λόγω του πολύ μικρού ηλεκτρομαγνητικού αποτυπώματος της ρουκέτας των 70 χιλιοστών που διαθέτει, κάτι που το καθιστά δύσκολο στην εξουδετέρωση από συμβατικά συστήματα αεράμυνας. Ο συνδυασμός των ικανοτήτων stand-off κρούσης του AIHMI και του μη επανδρωμένου TALOS II της ίδιας εταιρείας προσφέρει στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις τη δυνατότητα διεξαγωγής επιχειρήσεων κρούσης έναντι εχθρικών κέντρων βάρους, όπως ναυστάθμοι και πιθανές αποβατικές υποδομές στα παράλια της Μικράς Ασίας.
Σύμφωνα με την ίδια την εταιρεία, ”το ΑΙΗΜΙ S.O.L.M. ανήκει σε μία νέα γενιά καινοτόμων συστημάτων περιφερομένων πυρομαχικών, με ικανό χρόνο παραμονής και σημαντική ακτίνα δράσης. To σύστημα αυτό δίνει νέες δυνατότητες σε ένα γνωστό και αξιόπιστο πυρομαχικό. Προσβάλει με πλήγμα ακριβείας στόχους σε μεγάλη απόσταση (60-100km) ανάλογα με το ύψος άφεσης, συνδυάζοντας πτήση με κινητήρα και απλή κατολίσθηση, ενώ εκτοξεύει στην τελική φάση από απόσταση έως και 7km, ρουκέτα 2.75’’ ημιενεργού καθοδήγησης LASER, όπως η THALES FZ275LGR. Η κατευθυνόμενη ρουκέτα πλήττει το στόχο της με χειρουργική ακρίβεια (CEP<1m). Με την
ιδιότητα του για STAND- OFF εκτόξευση, το AIHMI αποφεύγει τη συνήθη άμυνα της περιοχής των στόχων (Anti Drone – A/A άμυνα). Το σύστημα αυτό μπορεί να φέρεται από το UCAV SARISA ή ένα σταθερών πτερύγων UCAV όπως το TALOS II. Μπορεί όμως μετά από κατάλληλη τροποποίηση να χρησιμοποιείται και από επιθετικά ελικόπτερα και χαμηλής ταχύτητας αεροσκάφη”.
ΑΙΗΜΙ ΑΗΜ-2ISR
Στην έκθεση ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ παρατηρούμε πως η ΑΙΗΜΙ διαθέτει ορισμένες αλλαγές στο κήτος της καθώς και μία αύξηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων. Όπως γίνεται αντιληπτό από τις κάτωθεν φωτογραφίες, ο σκελετός και η χωρητικότητα εκρηκτικής ύλης του οχήματος έχουν αυξηθεί σε αισθητό βαθμό σε σχέση με το παρελθόν.
Αρχικά βλέπουμε πως τα φτερά του ΑΙΗΜΙ κλείνουν σχεδόν παράλληλα με τον κορμό του βλήματος δημιουργώντας έναν ικανό σχεδιασμό αποθήκευση σε μικρότερο χώρο και μεταφορά περισσότερων μονάδων από οχήματα. Η νοοτροπία αυτή παρατηρείται γενικά στην SAS καθώς την βλέπουμε και στο UAV/UCAV TALOS II το οποίο είναι ικανό να μεταφερθεί από φορτήγο λόγω της ευελιξίας των φτερών του.
Σε δεύτερο χρόνο παρατηρούμε εισαγωγή ηλεκτροοπτικών συστημάτων στο κάτω μέρος του οχήματος για βελτιστοποίηση των ικανοτήτων λήψης δεδομένων μάχης, εύρεσης εχθρικού στόχου και κρούσης του. Η μικρή αλλά σημαντική αύξηση του φόρτου συστημάτων έρευνας, ιχνηλάτησης και μετάδοσης πληροφοριών βοηθούν στην επίτευξη ικανοτήτων διακλαδικότητας, όπου μέσω της εισαγωγής και ενός data-link, δυνητικά το όχημα θα μπορεί να μεταδίδει δεδομένα μάχης εν πτήσει εντός Ζωνών Άρνησης και Αντι-πρόσβασης Περιοχής και στο υπόλοιπο ελληνικό στράτευμα.
Ταπεινή γνώμη του γράφοντος είναι πως λόγω της αισθητής αύξησης στο εμπρόσθιο και πίσω μέρος του οχήματος, πιθανότατα θα έχουμε και εισαγωγή καλύτερης ενεργειακής μονάδας στην ΑΙΗΜΙ αλλά και μεγαλύτερο φόρτο εκρηκτικής ύλης. Δεδομένης της βελτίωσης του σχεδιασμού των φτερών είναι πιθανό η αύξηση αυτή του επιχειρησιακού βάρους να μην περιορίζει την εμβέλεια κρούσης του οχήματος, ούτε και την ακρίβεια στοχοποίησης.