Χωριανόπουλος Άγγελος
Τα FPV drone όπως έχουμε αναφέρει στο Future Warfare σε σειρά αναλύσεων, πλέον δεν αποτελούν μία αυτοσχέδια λύση έκτακτης ανάγκης που χρησιμοποιείται μόνον από τακτικά κλιμάκια σε χερσαίο περιβάλλον μάχης με στοιχεία αστικού ιστού, όπως αυτό της Ουκρανίας. Ήδη εντάσσονται κατά χιλιάδες στο Αμερικανικό και το Κινεζικό στράτευμα κυρίως σε Δυνάμεις Πεζοναυτών που αναλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος προσαρμοστικότητας χρήσης επί νέων τεχνολογικών μέσων. Στην παρούσα αναλυθεί θα συζητηθεί το FPV drone Shpak της RSI Europe και οι πιθανές ολισθικές εφαρμογές του στο Ελληνικό Στράτευμα τόσο στην περιοχή του Έβρου, όσο και σε Κλιμάκια Αμφιβίων Μοιρών (Ζ’ ΜΑΚ) σε Λέσβο, Ρόδο, Χίο αλλά και σε Ειδικά Κλιμάκια του Λιμενικού.
Πληροφορίες μας αναφέρουν πως βρίσκεται αρκετά ψηλά στην λίστα των μη επανδρωμένων μέσων ως προς εξέταση από τα επιτελεία του Υπουργείου Άμυνας κυρίως για χρήση στο πεδίο επιχειρήσεων του Έβρου όπου συναντάται αρκετά μεγάλη συγκέντρωση τεθωρακισμένων τουρκικών δυνάμεων οι οποίες είναι εφικτό να αδρανοποιηθούν σε μεγάλο βαθμό μέσω ασύμμετρων οπλικών συστημάτων συνεργατικά με συμβατικά τεθωρακισμένα μέσα.
Το όχημα έχει επιχειρήσει στον Ουκρανικό Στρατό σημειώνοντας σε γενικές γραμμές εξαιρετικές επιδόσεις, ενώ είχε παραδοθεί στο Ουκρανικό στράτευμα από την Λιθουανία στο πλαίσιο πακέτων στρατιωτικής βοήθειας. Έπειτα από έρευνα OSINT παρατηρούμε πως υπάρχουν αναφορές ότι έχει εξαιρετικές αποδόσεις σε κρούση τεθωρακισμένων αρμάτων κυρίως Τ-72 και Τ-90, ορισμένες αναφορές εκ των οποίων έχουν επιβεβαιωθεί. Αυτό που παρατηρείται από τα επιχειρησιακά διδάγματα αλλά δίνεται μεγάλη έμφαση από την εταιρεία είναι το γεγονός πως έχει επιτυχημένες κρούσεις έναντι αρμάτων τα οποία είχαν ενσωματωμένα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου στο άνωθεν μέρος.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Το Shpak FPV Drone είναι σχεδιασμένο για αποστολές περίπολου, μακροχρόνιας επιτήρησης και κρούσης κινητών στόχων, ενώ εφοδιάζεται με προαιρετική θερμική κάμερα για λειτουργία κατά τη νύχτα, προσδίδοντας στο drone τη δυνατότητα να εκτελεί αποστολές ακόμα και σε αντίξοες συνθήκες ορατότητας.
- Επικοινωνιακή Εμβέλεια Ελέγχου (LOS): 40 χιλιόμετρα
- Επικοινωνιακή Εμβέλεια Βίντεο (LOS): 20 χιλιόμετρα
- Συχνότητα Μετάδοσης Βίντεο: 5.8 GHz αναλογικό
- Μέγιστη Ταχύτητα: 150 χιλιόμετρα/ώρα
- Ταχύτητα με Λειτουργικό Φορτίο: 100 χιλιόμετρα/ώρα
- Μέγιστο Φορτίο: 5 κιλά
- Βάρος Drone (χωρίς μπαταρία): 920 γραμμάρια
- Εμβέλεια Πτήσης με Λειτουργικό Φορτίο: 20 χιλιόμετρα
- Μέγιστο Υψόμετρο: 3.000 μέτρα
- Εύρος Θερμοκρασιών: -20°C έως +45°C
- Χρόνος Ανάπτυξης: περίπου 1 λεπτό
- Τύπος Μπαταρίας: LiPO
Όπως γίνεται αντιληπτό, από επιχειρησιακής απόψεως είναι εφικτή η μεταφορά δεκάδων εξ αυτών από τακτικά κλιμάκια πεζικού και Ειδικών Δυνάμεων σε οποιοδήποτε περιβάλλον μάχης, είτε μιλάμε για την περιοχή του Αιγαίου, είτε μιλάμε για τον Έβρο είτε μιλάμε για την εκτόξευσή του από πλωτά σκάφη των ΕΔ ή του Λιμενικού. Όπως έχουμε αναφέρει και σε παλαιότερη ανάλυση τα FPV drone στρατιωτικού τύπου ήδη επιχειρούν από σκάφη του Πολεμικού Ναυτικού της Κίνας (αλλά και της Ακτοφυλακής) και σχεδιάζονται για κρούσεις ακριβείας έναντι μονάδων του Πολεμικού Ναυτικού των Φιλιππίνων, της Ταϊβάν, του Βιετνάμ και της Ιαπωνίας.
Σημειώνεται πως το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ανακοίνωσε ότι στις 28 Μαΐου πραγματοποιήθηκε παρουσίαση σε επιτελείς του Γενικού Επιτελείου Στρατού (ΓΕΣ) από εκπροσώπους της εταιρείας SAL DYNE, σχετικά με το Shpak ή FPV Drone (First Person View Drone), το οποίο κατασκευάζεται από την εταιρεία RSI Europe. Το Shpak έχει σχεδιαστεί για πολλαπλές αποστολές με τη δυνατότητα να φθάνει έως τα 20 χιλιόμετρα, ζυγίζοντας 2,65 κιλά (με μπαταρία) όντας ικανό να φέρει 5 κιλά καθαρό εκρητκικό φορτίο.
Επιχειρησιακή Αξιολόγηση στο Περιβάλλον της Ουκρανίας
Οι χειριστές FPV drone της ουκρανικής 47ης ξεχωριστής μηχανοκίνητης ταξιαρχίας «Magura» δείχνουν ένα από τα πιο ευάλωτα μέρη των ρωσικών αρμάτων T-90M. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, η αδρανοποίηση του οχήματος έχει γίνει από το Shpak FPV Drone που παραδόθηκε μέσω της Λιθουανίας. Το πρώτο χτύπημα καταστρέφει το μέρος τοποθέτησης του κινητήρα, σταματώντας το άρμα. Το δεύτερο χτύπημα πλήττει τον πύργο, καταστρέφοντας τα ηλεκτροπτικά του και προκαλώντας την περιστροφή του πύργου.
Στη συνέχεια, ρουκέτα RPG-7 χτυπά το κάτω πίσω μέρος του πύργου – το ακριβές σημείο όπου βρίσκεται χώρος τοποθέτησης πυρομαχικών – και ολόκληρο το άρμα καταστρέφεται. Αντιλαμβανόμαστε πως η καταστροφή του άρματος έγινε συνεργατικά μέσω καταδρομικής ενέργειας με FPV drones και ρουκέτες συνολικού κόστους 20.000 ευρώ (μέγιστο) έναντι ενός άρματος κόστους περίπου 4.5 εκατομμυρίων δολαρίων. Η έννοια της ασυμμετρίας αποτελεί κύριο στοιχείο δράσης των Ελληνικών Καταδρομικών Τμημάτων που επιχειρούν σε ολόκληρη την ακριτική επικράτεια της χώρας.