Χωριανόπουλος Άγγελος
Ο Λαϊκός Απελευθερωτικός Στρατός του Ναυτικού της Κίνας (PLAN) πραγματοποίησε για πρώτη φορά ασκήσεις με δύο αεροπλανοφόρα στη Νότια Σινική Θάλασσα. Οι ασκήσεις περιελάμβαναν τα δύο πρώτα αεροπλανοφόρα σε υπηρεσία, το Liaoning και το Shandong, καθώς και τουλάχιστον 11 άλλα πλοία, παρουσιάζοντας την ταχέως αναπτυσσόμενη αεροπορική δύναμη της PLAN.
Η άσκηση αυτή αποκάλυψε ότι τόσο το αναβαθμισμένο μαχητικό J-15B μονοθέσιας έκδοσης όσο και το δικινητήριο αεροσκάφος ηλεκτρονικού πολέμου J-15D που είναι πιθανότατα πλέον σε υπηρεσία. Η παρουσία αυτών των εκδόσεων του J-15 υπογραμμίζει την ταχεία πρόοδο που έχει σημειώσει η PLAN στην ανάπτυξη προηγμένων αεροσκαφών για την ολοένα και πιο ισχυρή δύναμη αεροπλανοφόρων της.
Φωτογραφίες και βίντεο από τους ελιγμούς των δύο αεροπλανοφόρων δημοσιεύτηκαν πρόσφατα από τα κινεζικά κρατικά μέσα, αν και δεν είναι σαφές πότε ακριβώς πραγματοποιήθηκαν. Η παρουσίαση αυτή, συμπεριλαμβανομένης μιας πτήσης επίδειξης με 12 J-15 πάνω από τον στολίσκο, αναδεικνύει την ανάπτυξη των δυνατοτήτων της PLAN σε επιχειρήσεις ανοιχτής θάλασσας και των πλοίων που απαιτούνται για την υποστήριξη μακρινών αποστολών. Η άσκηση φωτογράφησης (PHOTEX) θυμίζει παρόμοιες ενέργειες του Ναυτικού των ΗΠΑ, ειδικά στην περιοχή Ινδο-Ειρηνικού.
Στην εντυπωσιακή εναέρια επίδειξη, μια ομάδα 12 μαχητικών J-15 σχημάτισε μια διαμόρφωση, ενώ άλλα 18 J-15 φαίνονταν στο κατάστρωμα του Shandong και τουλάχιστον δύο στο Liaoning κατά τη διάρκεια της πτήσης επίδειξης.
Τα μαχητικά περιλαμβάνουν τις αρχικές εκδόσεις του J-15, σχεδιασμένες για σύντομη απογείωση με υποβοήθηση προσγείωσης (STOBAR), και τη νεότερη έκδοση J-15B, η οποία μπορεί να εκτελέσει απογείωση με καταπέλτη και υποβοήθηση προσγείωσης (CATOBAR). Η συμμετοχή του J-15B σε αυτή την άσκηση είναι αξιοσημείωτη, δεδομένου ότι δεν ήταν γνωστό ότι έχει μπει σε επιχειρησιακή υπηρεσία.
Το J-15B είναι σαφώς πιο ικανό από το αρχικό J-15 και J-15A. Οι δυνατότητες CATOBAR της έκδοσης J-15B δοκιμάστηκαν αρχικά στο πρωτότυπο J-15T, το οποίο διαθέτει ενισχυμένο ρύγχος για την υποστήριξη απογείωσης με καταπέλτη. Το J-15B διαθέτει επίσης νέα ραντάρ AESA και πιο σύγχρονο πιλοτήριο. Αν και οι περισσότερες εκδόσεις J-15B εξακολουθούν να χρησιμοποιούν τους κινητήρες AL-31F, αυτή η έκδοση έχει επίσης δοκιμαστεί με τον εγχώριας παραγωγής κινητήρα WS-10.
Λιγότερο εμφανή είναι τα δύο J-15D για ηλεκτρονικό πόλεμο, παρόμοια με το EA-18G Growler του Ναυτικού των ΗΠΑ, με δευτερεύουσα ικανότητα επίθεσης. Αυτά βρίσκονται κοντά στο νησί του Shandong. Αναφορές υποδεικνύουν ότι το πρωτότυπο J-15D πέταξε για πρώτη φορά στα τέλη του 2016. Όπως και το J-16D, διαθέτει μεγάλες δεξαμενές για ηλεκτρονικό πόλεμο στις άκρες των φτερών, ενώ έχουν αφαιρεθεί το κανόνι και ο αισθητήρας IRST.