Xωριανόπουλος Άγγελος
Η Τουρκική Αεροδιαστημική εταιρεία (TAI) έχει ξεκινήσει τη συναρμολόγηση των επόμενων δύο πρωτοτύπων του μαχητικού αεροσκάφους Kaan, αλλά τα προβλήματα στις αλυσίδες εφοδιασμού καθυστερούν το εγχώριο πρόγραμμα, όπως αναφέρει ο νέος Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Mehmet Demiroglu. Μιλώντας σε συνέντευξη Τύπου στη Διεθνή Έκθεση Αεροπορίας Farnborough, ο Demiroglu επεσήμανε ότι οι καθυστερήσεις στην παραγωγή τιτανίου καθώς και στις σφυρηλατήσεις προκαλούν “σημαντικές καθυστερήσεις στην κατασκευή”.
Ο Demiroglu δήλωσε ότι η TAI εργάζεται για την επίλυση των προβλημάτων με τους προμηθευτές της και προσπαθεί να επαναφέρει το πρόγραμμα παραγωγής στο “κανονικό πρόγραμμα” της εταιρείας. Τα επόμενα δύο πρωτότυπα θα είναι πιο κοντά στην τελική σχεδίαση του Kaan, σε σύγκριση με το Prototype 0, το οποίο έχει ήδη πραγματοποιήσει δύο δοκιμαστικές πτήσεις στην Τουρκία νωρίτερα φέτος. Το αρχικό πρωτότυπο αναπτύχθηκε ως επίδειξη ικανότητας τροχοδρόμησης και στη συνέχεια τροποποιήθηκε για να εκτελέσει αρκετές πτήσεις.
Η Άγκυρα εργάζεται πάνω σε σχέδια για ένα εγχώριο μαχητικό αεροσκάφος από τις αρχές της δεκαετίας του 2010, στο πλαίσιο του προγράμματος TF-X. Από την έναρξη του προγράμματος το 2016, η Τουρκική Αεροδιαστημική έχει σταθερά εδραιώσει το οικοσύστημα και τις εγκαταστάσεις για την πλήρη ανάπτυξη του προγράμματος, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας μιας εθνικής αλυσίδας εφοδιασμού για την υποστήριξή του. Ο Πρόεδρος της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, παρουσίασε επίσημα το πρωτότυπο τον Μάιο του 2023, ονομάζοντας το αεροσκάφος Kaan.
Το Prototype 0 χρησιμοποιεί επί του παρόντος δύο κινητήρες F110 από τα F-16, προμηθευμένους από την General Electric, αλλά γίνονται προσπάθειες για την ανάπτυξη ενός εγχώριου κινητήρα μαχητικού. Η TAI-owned TRMotor και η TUSAS Engine Industries (TEI) συνεργάζονται ήδη για την ανάπτυξη του κινητήρα, ενώ η συνεργασία αυτή δεν έχει ακόμα οριστικοποιηθεί. Η συνεργασία για την ανάπτυξη του εγχώριου κινητήρα θα επισημοποιηθεί τις επόμενες εβδομάδες μετά την έκθεση Farnborough, μαζί με τη συνεργασία με την ουκρανική εταιρεία ανάπτυξης κινητήρων Ivchenko Progress, η οποία θα υποστηρίξει την προσπάθεια αυτή, μειώνοντας τον χρόνο ανάπτυξης.