Η Sikorsky, θυγατρική της Lockheed Martin, παρουσίασε επίσημα το νέο, πλήρως μη επανδρωμένο ελικόπτερο Black Hawk, το οποίο φέρει ριζικά ανασχεδιασμένο εμπρόσθιο τμήμα. Η κλασική καμπίνα των πιλότων έχει αντικατασταθεί από διπλές θυρίδες τύπου “clamshell”, μετατρέποντας το ελικόπτερο σε μία αυτόνομη πλατφόρμα πολλαπλών ρόλων για επιχειρήσεις μεταφοράς, υποστήριξης και αναγνώρισης.
Το νέο μοντέλο, γνωστό ως U-Hawk, μπορεί –ανάλογα με τη διαμόρφωση– να μεταφέρει χιλιάδες λίβρες φορτίου είτε εσωτερικά είτε εξωτερικά με ανάρτηση, να αναπτύσσει μη επανδρωμένα οχήματα εδάφους (UGVs) και να εκτοξεύει δεκάδες “launched effects”, όπως drones επιτήρησης, αναγνώρισης και περιφερόμενα πυρομαχικά (loitering munitions). Πρόκειται για μια εξέλιξη που φέρνει τις αερομεταφορές μάχης σε νέα εποχή, ενσωματώνοντας τεχνολογίες αυτόνομης πτήσης και επιχειρησιακής ευελιξίας χωρίς ανθρώπινη παρουσία στο πιλοτήριο.
Παρουσίαση στην AUSA 2025
Το πρωτότυπο U-Hawk, που προήλθε από μετατροπή ενός πρώην UH-60L του Αμερικανικού Στρατού, παρουσιάζεται φέτος στο ετήσιο συνέδριο Association of the U.S. Army (AUSA) στην Ουάσιγκτον. Η Sikorsky αναφέρεται στο νέο μοντέλο και ως S-70 Unmanned Aircraft System (UAS), χρησιμοποιώντας την εσωτερική ονομασία που αντιστοιχεί στις εκδόσεις του Black Hawk.
Τεχνολογική Υποδομή και Ανάπτυξη
Το U-Hawk βασίζεται στην προηγούμενη εμπειρία της εταιρείας με το πρόγραμμα Pilot Optional Vehicle (OPV) – μια έκδοση του Black Hawk που μπορούσε να πετά είτε με πιλότους είτε πλήρως αυτόνομα. Καρδιά του νέου συστήματος είναι το MATRIX, το αυτόνομο λογισμικό ελέγχου πτήσης που αναπτύσσει η Sikorsky εδώ και πάνω από δέκα χρόνια, με αρχική χρηματοδότηση από τη DARPA μέσω του προγράμματος Aircrew Labor In-Cockpit Automation System (ALIAS).
Σύμφωνα με τον Αντιπρόεδρο και Γενικό Διευθυντή της Sikorsky, Rich Benton, πολλοί στρατιωτικοί πελάτες αναζητούν τρόπους μαζικής μεταφοράς φορτίου στο πεδίο επιχειρήσεων, κάτι που τα περισσότερα drones δεν μπορούν να υποστηρίξουν λόγω περιορισμένης χωρητικότητας. «Έχουμε ήδη ένα αυτόνομο Black Hawk, το OPV. Γιατί λοιπόν να μην αφαιρέσουμε εντελώς το πιλοτήριο και να δημιουργήσουμε ένα πλήρως μη επανδρωμένο αεροσκάφος;» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ο Διευθυντής Καινοτομίας της εταιρείας, Igor Cherepinsky, αποκάλυψε ότι η ιδέα του U-Hawk γεννήθηκε στο προηγούμενο συνέδριο της AUSA, μέσα από συζητήσεις με στελέχη του Στρατού των ΗΠΑ. Η προμήθεια του ελικοπτέρου UH-60L που αποτέλεσε τη βάση για τη μετατροπή έγινε στις αρχές του τρέχοντος έτους.
Από την Ιδέα στην Πραγματικότητα
Η Sikorsky κατάφερε να περάσει από τη σύλληψη του σχεδίου στην κατασκευή του πρωτοτύπου σε μόλις 10 μήνες, σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση της εταιρείας. Το πρώτο δοκιμαστικό πέταγμα του U-Hawk αναμένεται μέσα στο 2026, ενώ το έργο χρηματοδοτείται εσωτερικά από την εταιρεία, χωρίς εξωτερική στήριξη.
Νέα Επίπεδα Αυτονομίας και Απόδοσης
Η προσαρμογή του Black Hawk σε μη επανδρωμένη μορφή δεν περιορίζεται απλώς στην αφαίρεση των πιλότων. Το U-Hawk ενσωματώνει εντελώς νέα ηλεκτρονική αρχιτεκτονική για το MATRIX, καθώς και αναβαθμισμένο σύστημα ελέγχου fly-by-wire, το οποίο προσφέρει μεγαλύτερη ακρίβεια, προσαρμοστικότητα και επιχειρησιακή ασφάλεια.
Με τις δυνατότητές του να μεταφέρει βαρύ φορτίο, να εκτελεί αποστολές ανεφοδιασμού ή να δρα ως αυτόνομη πλατφόρμα “mothership” για μικρότερα drones, το U-Hawk καθίσταται πρωτοποριακή λύση για τις μελλοντικές επιχειρήσεις του αμερικανικού και συμμαχικού στρατού.