Xωριανόπουλος Άγγελος
Για τον γράφων, το σύστημα αυτό αποτελεί ίσως την καλύτερη λύση προστασίας έναντι τακτικού επιπέδου drone που υπάρχει στην παγκόσμια αγορά όπλων. Η Anduril Industries Inc. παρουσίασε το Roadrunner, ένα νέο εναέριο όχημα που διαθέτει αρθρωτή δομή, υψηλή αυτονομία και δυνατότητα επαναχρησιμοποίησης αν δεν πετύχει τον αρχικό στόχο του. Η παραλλαγή Roadrunner-M, εξοπλισμένη με πολεμική κεφαλή υψηλής εκρηκτικότητας, λειτουργεί ως ένα αντι-αεροπορικό αναχαιτιστικό βλήμα χαμηλού κόστους που μπορεί να επιστρέψει για ανεφοδιασμό και επαναχρησιμοποίηση εάν δεν διεξάγει την αποστολή του.
Ο Palmer Luckey, ιδρυτής της εταιρείας, και ο Chris Brose, επικεφαλής στρατηγικής, αποκάλυψαν ότι το Roadrunner αναπτύσσεται εδώ και λιγότερο από δύο χρόνια, ενώ πρωτότυπα πλήρους μεγέθους έχουν ήδη δοκιμαστεί σε πτήσεις. Το Roadrunner περιγράφεται ως ένα επαναχρησιμοποιήσιμο μη επανδρωμένο αεροσκάφος ικανό να μεταφέρει διάφορα ωφέλιμα φορτία. Λεπτομέρειες σχετικά με την ταχύτητα, το υψόμετρο και τη διάρκεια της πτήσης του παραμένουν αδιευκρίνιστες, αλλά είναι γνωστό ότι επιτυγχάνει υψηλές υποηχητικές ταχύτητες και είναι αρκετά μικρό ώστε να μπορεί να το χειριστεί εύκολα ένα άτομο. Στο βίντεο που εξέδωσε η εταιρεία, αναφέρεται πως ένας χειριστής μπορεί να συντονίζει μέχρι 3 drone.
Οι μηχανισμοί εκτόξευσης και προσγείωσης του οχήματος είναι αξιοσημείωτοι, καθώς απογειώνεται και προσγειώνεται κάθετα χρησιμοποιώντας αναδιπλούμενους έλικες. Το σύστημα εκτόξευσης του Roadrunner περιλαμβάνει ένα αυτόνομο “υπόστεγο” ή “φωλιά” που μοιάζει με κουτί, το οποίο προσφέρει συνεχή παρακολούθηση του συστήματος, λειτουργίες συντήρησης και περιβαλλοντικό έλεγχο, καθώς και δυνατότητες δικτύωσης με συστήματα διοίκησης και ελέγχου.
Το κόστος ενός μεμονωμένου Roadrunner κυμαίνεται σε μερικές εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια, με προσδοκίες για πτώση της τιμής καθώς αυξάνεται η παραγωγή. Η Anduril σκοπεύει να ξεκινήσει παραγωγή χαμηλού ρυθμού του Roadrunner-M, σχεδιάζοντας να κατασκευάσει τελικά χιλιάδες μονάδες. Η Anduril υπογραμμίζει τις δυνατότητες του Roadrunner-M, συμπεριλαμβανομένης της αυξημένης χωρητικότητας ωφέλιμου φορτίου, της εκτεταμένης εμβέλειας δράσης και της μεγαλύτερης ευελιξίας σε σύγκριση με τις υπάρχουσες προσφορές της αγοράς.
Συγκριτικά, τα παραδοσιακά μέτρα κατά των μη επανδρωμένων αεροσκαφών, όπως οι πύραυλοι Stinger, είναι πιο ακριβά και δεν έχουν δυνατότητα επαναχρησιμοποίησης ή εκτεταμένες δυνατότητες παραμονής άνωθεν του πεδίου της μάχης. Η χρήση του Roadrunner-M ως αναχαιτιστικού μηχανισμού για εναέριες απειλές ήταν ο κύριος μοχλός για την ανάπτυξή του, καλύπτοντας τα κενά των υφιστάμενων λύσεων αντιμετώπισης των μη επανδρωμένων αεροσκαφών.
Το πρώτο προϊόν της Anduril ήταν ένας αυτοματοποιημένος πύργος ασφαλείας για τα σύνορα των ΗΠΑ, ενώ ακολούθησαν τα πρώτα αεροσκάφη για την καταπολέμηση των μη επανδρωμένων αεροσκαφών για τον αμερικανικό και τον βρετανικό στρατό. Αντίστοιχους αυτοματοποιημένους πύργους έχει αναπτύξει και η Ελληνική εταιρεία Lamda Automata.
Το Roadrunner δεν προορίζεται να αντικαταστήσει τα μέσα αεράμυνας υψηλού επιπέδου, όπως οι πύραυλοι Patriot, αλλά να προσφέρει μια οικονομικά αποδοτική λύση κατά απειλών χαμηλότερου επιπέδου, όπως τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη και οι πύραυλοι cruise. Ο σχεδιασμός του επιτρέπει την ταχεία απόκριση, την αναχαίτιση απειλών και την επαναχρησιμοποίηση.
Έχει σχεδιαστεί για να ενσωματώνεται με διάφορα συστήματα αεράμυνας και μπορεί να διαχειρίζεται από έναν μόνο χειριστή, ενισχύοντας την επιχειρησιακή ευελιξία στο πεδίο της μάχης. Η παραγωγή του Roadrunner δίνει έμφαση στις σύγχρονες κατασκευαστικές πρακτικές, με στόχο τη μαζική παραγωγή και τη μείωση του κόστους. Η εστίαση της Anduril στα αυτόνομα συστήματα αντικατοπτρίζει ευρύτερες αλλαγές στην αμυντική παραγωγή.