Χωριανόπουλος Άγγελος
Το F-35 διαθέτει 2 κύριες συνδέσεις δεδομένων. Πρόκειται για τo Link-16 και το MADL. Η συγκεκριμένη ανάλυση εστιάζει περισσότερο στο MADL δεδομένου ότι ο κόσμος είναι εξοικειωμένος με το Link 16 και τις δικτυοκεντρικές ικανότητες που έχει τόσο με δυνάμεις Ξηράς όσο και με το Πολεμικό Ναυτικό.
Τόσο το Link-16 όσο και tο MADL είναι 2 σημαντικά μέρη του ολοκληρωμένου συστήματος επικοινωνίας, πλοήγησης και αναγνώρισης (CNI) ASQ-242 της Northrop. Το CNI σχεδιάστηκε για να δώσει στο F-35 προηγμένες δυνατότητες επικοινωνίας και συνολικά περιλαμβάνει περισσότερες από 27 λειτουργίες. Το Link 16 είναι η τυπική σύνδεση δεδομένων για το ΝΑΤΟ και τα μαχητικά αεροσκάφη των συμμαχικών δυνάμεων. Λειτουργεί στο φάσμα UHF και χρησιμοποιεί παντοειδείς/πολυκατευθυντικούς ασυρμάτους UHF για τη μετάδοση δεδομένων.
Τα δεδομένα αυτά μπορεί να είναι εικόνες, ίχνη εναέριων στόχων, μηνύματα κ.λπ. Κατά την επικοινωνία ή την ανταλλαγή δεδομένων με αεροσκάφη 4ης γενιάς, AWACS,
ή με τα περισσότερα μέσα, το F-35 χρησιμοποιήσει το Link-16. Είναι αρκετά αξιόπιστο, αλλά έχει μειονεκτήματα, όπως αργή ταχύτητα, χρησιμοποιεί συχνότητες UHF (ένα είδος παλιάς τεχνικής για τη μετάδοση δεδομένων), είναι πιο ευαίσθητο σε παρεμβολές (σε σύγκριση με το MADL) και μεγαλύτερη πιθανότητα εντοπισμού.
Στη συνέχεια, υπάρχει η μοναδική σύνδεση δεδομένων του F-35 που ονομάζεται MADL. Το MADL είναι ένα datalink χαμηλής πιθανότητας ανίχνευσης (LPI/D) που λειτουργεί στην Ku-band (12-18GHz IEEE definition) & χρησιμοποιεί πιο σύγχρονη τεχνολογία επικοινωνίας και κρυπτογράφησης. Σχεδιάστηκε για να επικοινωνούν τα F-35 μεταξύ τους, ενώ σε αντίθεση με το Link-16, το MADL μοιράζεται δεδομένα σε στενή κατεύθυνση με υψηλό εύρος ζώνης. Αυτό καθιστά το MADL πολύ πιο δύσκολο να ανιχνευθεί/εμποδιστεί, ενώ επιτρέπει τη μεταφορά πολύ μεγαλύτερου όγκου δεδομένων μάχης.
Οι πλήρεις δυνατότητες είναι άγνωστες, αλλά ουσιαστικά, κάνει όλα τα κύριες/βασικές επιχειρήσεις που διεξάγει το Link-16 με ασφαλέστερο τρόπο. Συνολικά 6 κεραίες MADL είναι ορατές γύρω από το αεροσκάφος και μαζί παρέχουν σφαιρική κάλυψη.
Το MADL μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί από τη σουίτα EW (Barracuda) για να κάνει επιχειρήσεις ηλεκτρονικού πολέμου EW μαζί με άλλα F-35. Σχεδιάστηκε αρχικά για τα F-35 για να επικοινωνούν μεταξύ τους, αλλά μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για την αποστολή δεδομένων σε ορισμένα άλλα μέσα. Παρόμοια με το Link 16, το MADL μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παροχή δεδομένων ανίχνευσης/παρακολούθησης/στόχευσης σε μονάδες του Πολεμικού Ναυτικού που είναι εξοπλισμένες με το AEGIS 9 και διαθέτει κεραία MADL.
Αυτό επιτρέπει στα εξοπλισμένα με AEGIS πλοία του Πολεμικού Ναυτικού να καταρρίπτουν στόχους, συμπεριλαμβανομένων αυτών που βρίσκονται πέραν της γραμμής του ορίζοντα, χρησιμοποιώντας βλήματα SM-6, ενώ βασίζονται στα δεδομένα από τους αισθητήρες του F-35. Η δυνατότητα αυτή έχει δοκιμαστεί στο παρελθόν, μεταξύ άλλων μία φορά το 2016.
Το Διασυνδεδεμένο Σύστημα Διοίκησης Μάχης (IBCS) του Στρατού των ΗΠΑ θα διαθέτει επίσης ένα τερματικό για την επικοινωνία με το F-35. Αυτό έχει αποδειχθεί σε δοκιμές στο παρελθόν, όπου τα δεδομένα που συγκεντρώθηκαν από το F-35 μοιράστηκαν μέσω του MADL. Όχι απλά οποιαδήποτε δεδομένα, αλλά δεδομένα μεγέθους παρακολούθησης/ελέγχου ποιότητας όπλων.
Με πληροφορίες από DOHA, C4ISRnet