Χωριανόπουλος Άγγελος
Η Ρωσία παρουσίασε σε αμυντική έκθεση ένα μη επανδρωμένο μέσο Vogan-9SP με εκρηκτική κεφαλή που η επιχειρησιακή του χρήση είναι η κορύση/αναχαίτιση εχθρικών μη επανδρωμένων μέσων. Όπως έχουμε ξαναπεί, ο αποτελεσματικότερος τρόπος αντιμετώπισης drone/UAV είναι ένα άλλο drone. Η πραγματικότητα αυτή παρατηρείται από την ανάπτυξη του Coyote-2 από τις ΗΠΑ που θα επιχειρεί για αναχαίτιση εχθρικών ΜΕΑ.
Το anti-drone Vogan-9SP αναπτύχθηκε από τη ρωσική εταιρεία Red Line, που φαίνεται να νέο-εισερχόμενη στον τομέα. Η εταιρεία παρουσίασε το σύστημα σε συνέδριο στην Αγία Πετρούπολη που ασχολείται με τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση μη επανδρωμένων αεροσκαφών, αναφέρει το ρωσικό κρατικό πρακτορείο TASS.
Σύμφωνα με εκπρόσωπο της εταιρείας, η διαδικασία εμπλοκής ξεκινά με την ανίχνευση ενός εχθρικού drone από ραντάρ, μετά το οποίο στοχοποιείται με τη χρήση ενός προσδιοριστή λέιζερ. Το Vogan-9SP που κινείται με ωστικό έλικα απογειώνεται από έναν επίγειο εκτοξευτή με γωνία 45 μοιρών κατόπιν εντολής του χειριστή του. Το τετρακόπτερο μπορεί να επιταχύνει σε ταχύτητα περίπου 124 μιλίων/ώρα και μόλις πλησιάσει τον στόχο συνεχίζει την εμπλοκή τουλάχιστον ημιαυτόνομα.
Η ακριβής μέθοδος τελικής καθοδήγησης δεν είναι σαφής. Το οπτικό κλείδωμα του στόχου από μόνο του είναι μέσα στις δυνατότητες που υπάρχουν σήμερα, ακόμη και για drones χαμηλότερου επιπέδου. Η χρήση του προσδιοριστή λέιζερ για να το φτάσει στο σημείο όπου μπορεί να επιτύχει κλείδωμα είναι μια ενδιαφέρουσα υβριδική ιδέα που πραγματικά δεν έχουμε ξαναδεί στο χώρο των drone κατά των μη επανδρωμένων αεροσκαφών.
Παρόλα αυτά, το Vogan-9SP ισχυρίζεται ότι διατηρεί έναν “άνθρωπο στο βρόχο”, με μια βιντεοκάμερα που μεταδίδει μια εικόνα της εμπλοκής στον χειριστή στο έδαφος. Ο ίδιος χειριστής λέγεται επίσης ότι είναι υπεύθυνος για την ενεργοποίηση της εκρηκτικής κεφαλής του μη επανδρωμένου αεροσκάφους. Αν και αυτό φαίνεται να έρχεται σε αντίθεση με την περιγραφή της αυτόνομης τελικής φάσης της εμπλοκής, μπορεί να ισχύει ότι υπάρχουν δύο επιλογές καθοδήγησης, η χειροκίνητη και η ημιαυτόνομη.