Xωριανόπουλος Άγγελος
Η Ινδία και οι Ηνωμένες Πολιτείες ολοκλήρωσαν μια σημαντική αμυντική συμφωνία στις 15 Οκτωβρίου 2024, ύψους 3,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, για την προμήθεια 31 Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (RPAS) MQ-9B Sky/Sea Guardian, κατηγορίας υψηλού υψομέτρου και μεγάλης αντοχής (HALE), μέσω μιας διακρατικής συμφωνίας στο πλαίσιο του προγράμματος Πωλήσεων Ξένης Στρατιωτικής Τεχνολογίας των ΗΠΑ.
Σύμφωνα με το Υπουργείο Άμυνας της Ινδίας, υπογράφηκαν δύο συμβάσεις. Η πρώτη αφορά την προμήθεια των 31 συστημάτων MQ-9B για τις ένοπλες δυνάμεις της Ινδίας, ενώ η δεύτερη, με την General Atomics Global India Pvt Ltd, καλύπτει την παροχή υπηρεσιών συντήρησης και επισκευής αυτών των RPAS σε επίπεδο εφοδιαστικής υποστήριξης εντός της Ινδίας. Η υπογραφή των συμβάσεων πραγματοποιήθηκε παρουσία του Υπουργού Άμυνας, Giridhar Aramane, στο Νέο Δελχί.
Η συμφωνία περιλαμβάνει επίσης την προμήθεια 170 πυραύλων AGM-114R Hellfire, 16 εκπαιδευτικών πυραύλων M36E9 Hellfire, 310 μικρών κατευθυνόμενων βομβών GBU-39B/B, καθώς και οκτώ οχήματα δοκιμής με ενεργούς πυροκροτητές. Για το Πολεμικό Ναυτικό, θα λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστής ισχύος στον έλεγχο μεγάλων περιοχών του Ινδικού Ωκεανού, μειώνοντας τη φθορά των αεροσκαφών μακράς εμβέλειας P-8I.
MQ-9B SeaGuardian
To MQ-9B SeaGuardian είναι ένα UAV της κατηγορίας Mέσου Υψομέτρου Υψηλής Αντοχής (MALE), σχεδιασμένο για να διεξάγει πολυχωρικές επιχειρήσεις τύπου ISR (Intelligence, surveillance and reconnaissance) σε αποστάσεις έως και 5.500 ναυτικών μιλίων. Λόγω της διαμόρφωσής του είναι ικανό πόλεμο επιφανείας, ανθυποβρυχιακό πόλεμο, έρευνα και επιτήρηση θαλάσσιου περιβάλλοντος καθώς και για διεξαγωγή αποστολών έρευνας και διάσωσης.
Στους φορείς/αναρτήσεις μπορεί να φέρει μια ολόκληρη γκάμα ναυτικών αισθητήρων, όπως το ραντάρ συνθετικού ανοίγματος Lynx της General Atomics, το ραντάρ θαλάσσιας παρακολούθησης SeaVue XMC που σχεδιάστηκε από την Raytheon, ενσωματώνοντας ένα Shine Micro AIS με σύστημα ηλεκτροπτικής/θερμικής αναγνώρισης υψηλής ευκρίνειας της Raytheon. Η General-Atomics πρόσθεσε το pod Sage 750 της Leonardo το οποίο επιτρέπει στο SeaGuardian να αναζητά, να αναγνωρίζει και να παρακολουθεί εχθρικά ραντάρ που προέρχονται τόσο από χερσαίους όσο και από θαλάσσιους στόχους.
Έχει σχεδιαστεί και παραχθεί έχοντας μήκος 11.7 μέτρα, άνοιγμα φτερών 24 μέτρα, πλοηγείται μέσω κινητήρα Honeywell TPE331-10 Turboprop, έχοντας ως μέγιστο βάρος απογείωσης τα 5.670 κιλά με δυνατότητα μεταφοράς ωφέλιμου φορτίου 2.177 κιλών, το οποίο διανέμεται μεταξύ 8 φορέων/αναρτήσεων επί των πτερυγίων και ενός φορέα επί του κεντρικού πυλώνα.
Το MQ-9B SeaGuardian όταν διεξάγει αποστολές σε αποστάσεις εντός της γραμμής του ορίζοντα επικοινωνεί με τα Κέντρο Διοίκησης-Ελέγχου μέσω ραδιοσυχνοτήτων C-Band, ενώ όταν διεξάγει υπερπόντιες αποστολές πέραν της γραμμής του ορίζοντα (Beyond Visual Range BVR) χρησιμοποιεί ραδιοσυχνότητες Χ, Κu, Ka Band. H επικοινωνία του με τις υπόλοιπες πλατφόρμες που συμμετέχουν στην πολεμική διαδικασία γίνεται μέσω Link-11 και Link-16.
Για ανθυποβρυχιακές αποστολές, το SeaGuardian μπορεί να μεταφέρει δύο έως τέσσερις συσκευές διανομής ηχοσημαντήρων (sonobuoys) κάτω από τα φτερά του. Κάθε συσκευή μπορεί να κάνει αποδεσμεύσει είτε 40 ηχοσημαντήρες »Α Size» είτε 80 ηχοσημαντήρες »G Size». Το αεροσκάφος μεταφέρει εσωτερικά δέκτη και επεξεργαστή ηχοσημαντήρων, καθώς και το Sunoboy Management and Control System. Σύμφωνα με την General-Atomics, το SeaGuardian μελλοντικά θα εφοδιαστεί και με εκτοξευόμενα βλήματα έναντι υποβρυχίων, διευρύνοντας σε μεγάλο βαθμό τον ρόλο του μέσα στην μάχη.
Για την λειτουργία του σε δυσχερή γεωκλιματικά περιβάλλοντα, το MQ-9B SeaGuardian έχει τοποθετημένο σύστημα αποπαγοποίησης, σύστημα IFF για ταυτοποίηση εχθρικών/φίλιων στόχων, ενώ παράλληλα έχει προγραμματιστεί για να αποφεύγει συγκρούσεις με φίλια εναέρια μέσα, μέσω τεχνολογίας TCAS (Traffic Collision Avoidance System). Αξίζει να σημειωθεί πως εφόσον φέρει πλήρη οπλισμό για ανθυποβρυχιακές αποστολές, συμπεριλαμβανομένων και των αισθητήρων το SeaGuardian ίπταται για 18 ώρες στα 40.000 πόδια, με συνολικό κόστος τα 5.000$ ανά ώρα έναντι ενός συμβατικού αεροσκάφους AEW που χρειάζεται 35.000$ ανά ώρα.
Διαμορφωμένο για αποστολές θαλάσσιας επιτήρησης, και παρακολούθησης, είναι ικανό να πετάξει έως και 40 ώρες, με μέγιστο ύψος πτήσης τα 40.000 πόδια, όντας ικανό να αντέξει έως και 40.000 ώρες λειτουργίας.
To MQ-9B SEAGUARDIAN ως μέσο Πολιτικής Προστασίας
Η οικονομική, ενεργειακή και πολιτική σημασία των θαλασσοχερσαίων γεωγραφικών συμπλόκων, απαιτούν εξειδικευμένα πλέγματα επιτήρησης, ιχνηλάτησης και αναγνώριση απειλών (ISR) με σκοπό να υποστηριχθούν οι κρατικές δραστηριότητες στην συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή.
Οι αποστολές ISR και η μετάδοση δεδομένων εικόνας επιφανείας σε πραγματικό χρόνο είναι κρίσιμη για τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων, ειδικά όταν πέριξ των συνόρων υπάρχει έντονη μεταναστευτική κινητικότητα, παράνομες δραστηριότητες, επιχειρήσεις ανθρωπιστικής βοήθειας και φυσικές καταστροφές. Η General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) παρέχει ένα ευπροσάρμοστο και οικονομικά αποδοτικό σύστημα ISR μέσω του MQ-9B SeaGuardian Unman Craft System (UAS), με σκοπό να καλυφθούν οι προαναφερθείσες δραστηριότητες.
Η διεξαγωγή αποστολών ISR για σκοπούς πολιτικής προστασίας μέσω των MQ-9B SeaGuardian Unman Craft System (UAS) δεν αποτελεί κάποιο νέο περιστατικό, καθώς τα MQ-9B SeaGuardian χρησιμοποιούνται εκτενώς από τις Ιαπωνικές αρχές για έλεγχο θαλασσίων συνόρων, για επιχειρήσεις έγκαιρης προειδοποίησης σε περίπτωση φυσικών καταστροφών (τσουνάμι) αλλά και για παρακολούθηση παράνομων αλιευτικών δραστηριοτήτων.
Τα τελευταία χρόνια, αρκετοί κρατικοί φορείς των ΗΠΑ κατέδειξαν την κοινωνικοπολιτική αξία της σειράς μη επανδρωμένων αεροχημάτων Predator B/MQ-9 Series, κυρίως σε επιχειρήσεις έρευνας αστικού ιστού. Στα σύνορα ΗΠΑ-Μεξικό, τα αμερικανικά τελωνεία και οι υπηρεσίες ασφαλείας φαίνεται να χρησιμοποιούν εκτενώς το προαναφερθέν όχημα για την διεξαγωγή ερευνών παράνομων δραστηριοτήτων πέριξ των συνόρων (κυρίως εμπόριο ναρκωτικών).
Η NASA έχει επίσης χρησιμοποιεί τα MQ-9 με σκοπό να βοηθήσει στην καταπολέμηση των πυρκαγιών πέριξ των αεροδιαστημικών εγκαταστάσεων. Επιπλέον, τα RPA (Κέντρο Διοίκησης Ελέγχου του MQ-9B SeaGuardian), που ανήκουν στην Εταιρεία MQ-9 RPA, έχουν χρησιμοποιηθεί για τις προσπάθειες έρευνας και διάσωσης μετά από τυφώνες και φονικές πλημμύρες στο έδαφος των ΗΠΑ. Κατά τη διάρκεια αυτών των αποστολών της Πολιτικής Υποστήριξης, τα MQ-9 RPA παρείχαν εικόνες υψηλής ευκρίνειας, σε πραγματικό χρόνο μέσω ηλεκτροπτικών και υπέρυθρων καμερών.
Χρησιμοποιήθηκαν εικόνες από ραντάρ συνθετικού διαφράγματος και υποστήριξης επικοινωνίας στις μονάδες επί του εδάφους. Η απεικόνιση της επιχειρησιακής κατάστασης σε πραγματικό χρόνο, παρείχαν ζωτικές πληροφορίες στα κέντρα λήψης αποφάσεων οι οποίες είναι απαραίτητες για την εξοικονόμηση ζωτικών πόρων και για την επίλυση σύνθετων καταστάσεων.