Ακολουθεί παρουσίαση Έργου Έρευνας και Ανάπτυξης του ΕΛΚΑΚ με προϋπολογισμό €12 εκατομμύρια για την «Ανάπτυξη Αυτόνομων Συστημάτων – Μη Επανδρωμένα Θαλάσσια Σκάφη Επιφανείας» και συγκεκριμένα δύο σχεδιάσεων USV, ολικού μήκους έως 9 και 17 μέτρα, πολλαπλών διαμορφώσεων, επιπέδου TRL 5. Σύμφωνα με το ΕΛΚΑΚ, τα τακτικά/τεχνικά χαρακτηριστικά είναι:
Για να πληροί τις απαιτήσεις της προδιαγραφής, ένα ελληνικής κατασκευής Μη Επανδρωμένο Σκάφος Επιφανείας (USV) πρέπει να ενσωματώνει προηγμένες τεχνολογίες στους εξής τομείς:
1. Διοίκηση και Έλεγχος
- Επικοινωνίες:
- Triple redundant ασφαλές δίκτυο επικοινωνίας.
- Ανάπτυξη εγχώριου καινοτόμου ασύρματου συστήματος χαμηλής πιθανότητας παρεμβολής και υποκλοπής.
- Υποστήριξη RF, 4G/5G, δορυφορικών επικοινωνιών.
- Αυτόνομη Καθοδήγηση και Έλεγχος (ΑΚΠΕ):
- Χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ).
- Υποστήριξη αισθητήρων όπως κάμερες πλοήγησης και LIDAR.
- Δυνατότητα αποφυγής συγκρούσεων και σχεδιασμού πορείας.
- Υποδομή για software updates για 5 έτη.
- Ελάχιστο TRL 4.
- Σουίτα Διοίκησης και Ελέγχου (C2):
- Ανάπτυξη εγχώριου λογισμικού TRL 4+.
- Σύνθεση Κοινής Επιχειρησιακής Εικόνας (COP).
- Λογισμικό διαχείρισης περιστατικών, αποστολών, αναφορών.
- Ενσωμάτωση AI για αναγνώριση και αξιολόγηση απειλών.
- Swarming & Cybersecurity:
- Συνεργασία με άλλα UxVs με διαμοιρασμό αισθητήρων & όπλων.
- Δυνατότητα ασφαλούς κρυπτογράφησης ή διαγραφής δεδομένων σε περίπτωση σύλληψης του σκάφους.
2. Απομακρυσμένος Σταθμός Ελέγχου και Διοίκησης
- Κινητός, ενεργειακά αυτόνομος, με δυνατότητα τοποθέτησης σε πολεμικά πλοία.
- Πλήρης διασύνδεση με τα επικοινωνιακά συστήματα του USV.
3. Αισθητήρες Επιτήρησης
- Ηλεκτρο-οπτικοί αισθητήρες:
- TV κάμερα υψηλής ανάλυσης.
- Θερμικές κάμερες (μεσαίου & βραχέος μήκους κύματος).
- Laser Range Finder (LRF).
- Δυνατότητα αυτόματης αναγνώρισης αντικειμένων.
- Επιθυμητή ενσωμάτωση Laser designator & 360° IRST.
- Συστήματα παρακολούθησης και εντοπισμού:
- Καταγραφή και αποθήκευση video/images.
- Ναυτιλιακό Radar 10 ν.μ. (για στόχους 2x2m).
- AIS receiver με secure mode.
- ADS-B receiver.
- Σύστημα GMDSS.
4. Λοιπά Υποστηρικτικά Συστήματα
- Παρακολούθηση Κατάστασης Σκάφους:
- Εγχώρια ανάπτυξη TRL 4+ με real-time αποστολή δεδομένων στο ΣΕ.
- Σταθεροποίηση & Ενέργεια:
- Γυροσκοπικός σταθεροποιητής.
- Προηγμένο σύστημα αποθήκευσης και διαχείρισης ηλεκτρικής ενέργειας.
- Ναυτιλία & Μετεωρολογία:
- ECDIS με ηλεκτρονικούς χάρτες S57/S63.
- Γυροπυξίδα και ηλεκτρομαγνητική πυξίδα.
- Αυτόματος μετεωρολογικός αισθητήρας.
- Βυθόμετρο και ψηφιακό δρομόμετρο.
- GNSS με anti-spoofing & anti-jamming.
- Σύστημα Αδρανειακής Πλοήγησης (INS).
- Αμυντικά Συστήματα:
- Σύστημα εκτόξευσης Flares, Chaffs & φωτοβολίδων.
5. Επικοινωνιακά Συστήματα
- VHF & UHF πομποδέκτες.
- Συμμόρφωση με GMDSS.
6. Πρόσθετος Εξοπλισμός για USV «Β»
- Οπλισμός:
- Σταθεροποιημένος τηλεκατευθυνόμενος πύργος όπλων μικρού διαμετρήματος.
- ATR και διασύνδεση με C2.
- Αντιdrone & Ανθυποβρυχιακές ικανότητες:
- Antidrone Radar με micro doppler processing.
- Πρόβλεψη για μελλοντική χρήση Towed Array Sonar.
- Μελλοντικές δυνατότητες:
- Εγκατάσταση εκτοξευτήρα ρουκετών/βλημάτων.
7. Οικονομικά & Χρονοδιάγραμμα
- Προϋπολογισμός: €12.000.000.
- Χρονοδιάγραμμα: 24 μήνες με τμηματικές παραδόσεις.
Συμπέρασμα
Η ανάπτυξη ενός ελληνικής κατασκευής USV απαιτεί σημαντικές τεχνολογικές επενδύσεις, ιδίως στην αυτόνομη πλοήγηση, τις ασφαλείς επικοινωνίες και την ενοποίηση των αισθητήρων σε μια Κοινή Επιχειρησιακή Εικόνα. Η έμφαση στη χρήση AI, κυβερνοασφάλειας και modular σχεδιασμού καθιστά το πρόγραμμα φιλόδοξο, αλλά εφικτό, αν υπάρξει κατάλληλη συνεργασία μεταξύ βιομηχανίας, ερευνητικών κέντρων και ενόπλων δυνάμεων.