Χωριανόπουλος Άγγελος
Το Υπουργείο Άμυνας της Ελλάδας προχωρά σε επαναξιολόγηση των εξοπλιστικών προγραμμάτων των τελευταίων ετών λόγω περιορισμένου δημοσιονομικού χώρου. Η κατάσταση αυτή επιβάλλει την αναστολή χρηματοδοτήσεων για ορισμένα προγράμματα και την ανάγκη προτεραιοποίησης των δαπανών σε βάθος δωδεκαετίας σύμφωνα με τον Υπουργό Άμυνας.
Οι νέοι περιορισμοί αφορούν προγράμματα που δεν έχουν χρηματοδοτηθεί ή βρίσκονται ακόμη σε αρχικό στάδιο χρηματοδότησης με τον υπουργός Άμυνας να τονίζει την ανάγκη για ενίσχυση του αξιόμαχου των Ενόπλων Δυνάμεων μέσω της στοχευμένης δαπάνης σε προγράμματα με τον μεγαλύτερο πολλαπλασιαστή αποτελέσματος. Είναι ακόμα άγνωστο πως θα κριθεί ο δείκτης του ”πολλαπλάσιου αποτελέσματος” και αν υπάρχει κάποια σοβαρή εικόνα στο ΥΠΑΜ περί των διαθέσιμων πλατφορμών μάχης και όπλων διεθνώς.
Τα εξοπλιστικά προγράμματα που προχωρούν κανονικά:
- Η αγορά 3 φρεγάτων FDI
- Η παράδοση 6 μαχητικών αεροσκαφών Rafale F3R
- Ο εκσυγχρονισμός των μαχητικών αεροσκαφών F-16 σε έκδοση VIPER
- Η προμήθεια 20+20 μαχητικών αεροσκαφών 5ης γενιάς F-35.
Αξίζει να αναφερθεί πως σύμφωνα με την τρέχουσα κατάσταση φαίνεται να παγώνουν οι αναβαθμίσεις των πολλαπλών εκτοξευτών ρουκετών MLRS M270 που υπολογίζεται στο 0.98 εκατομμύρια και η αγορά κορβετών για το Πολεμικό Ναυτικό με εκτιμώμενο κόστος 2 δις.
Χθες πληροφορηθήκαμε πως το Στέιτ Ντιπάρτμεντ των ΗΠΑ ενέκρινε την πώληση 35 ελικοπτέρων UH-60M Black Hawk στην Ελλάδα, με εκτιμώμενο κόστος 1,95 δισεκατομμύρια δολάρια. Η συμφωνία περιλαμβάνει τα ελικόπτερα, κινητήρες, συστήματα προειδοποίησης επερχόμενων πυραύλων, επικοινωνιακό εξοπλισμό και εκπαίδευση προσωπικού. Η ανακοίνωση για την πιθανή πώληση έγινε επίσημα προς το Κογκρέσο των ΗΠΑ.
Πλήρης Οπλισμός: “The Government of Greece has requested to buy thirty-five (35) UH-60M Black Hawk helicopters; eighty (80) T700-GE 701D engines (70 installed, 10 spares); forty-four (44) AN/AAR-57 Common Missile Warning Systems (CMWS) (35 installed, 9 spares); eighty-five (85) H-764U Embedded Global Position Systems with Inertial Navigation (EGI) and country unique selective availability anti-spoofing module (SAASM) (or future replacement) (70 installed, 15 spares); and eighty-five (85) AN/ARC-231A VHF/UHF/LOS SATCOM radio systems. Also included are AN/ARC-231 Receivers/Transmitters RT-1808A (or future replacement); VHF/UHF/LOS SATCOM radios; APR-39C(V)1/4 Radar Warning Receivers; AVR-2B Laser Detecting Sets; APX-123A Identification Friend or Foe (IFF) Transponders; ARC-220 High Frequency (HF) radios with KY-100M; VRC-100 Ground Stations; AN/PYQ-10 Simple Key Loaders (SKLs); KIV-77 Common IFF Applique Crypto Computers; COMSEC Encryption devices; AN/ARN-147(V) Very High Frequency Omni-Directional Range (VOR)/Instrument Landing System (ILS) Receiver Radios; AN/ARN-149(V) Low Frequency (LF)/Automatic Direction Finder (ADF) Radio Receivers; AN/ARN-153 Tactical Air Navigation System (TACAN) Receiver Transmitters; AN/APN-209 Radar Altimeters; AN/ARC-210 radios; EBC-406HM Emergency Locator Transmitters (ELTs); Encrypted Aircraft Wireless Intercommunications Systems (EAWIS); Improved Heads Up Displays (IHUD); Signal Data Converters for IHUD; Color Weather Radars; MX-0D EO/IR with Laser Designators; EO/IR Cabin Monitoring Systems; EO/IR Digital Video Recorders; AN/ARC-201D RT-1478D radios; Engine Inlet Barrier Filters (EIBF); Ballistic Armor Protection Systems (BAPS); Internal Auxiliary Fuel Tank Systems (IAFTS); Fast Rope Insertion Extraction Systems (FRIES); External Rescue Hoists (ERH); Rescue Hoist Equipment Sets; Dual Patient Litter System (DPLS) Sets; Martin Baker Palletized Crew Chief/Gunner Seats with crashworthy floor structural modifications; External Stores Support System (ESSS); Integrated Tow Plates Production Assets; Universal Software Loading Kits; 60kVA Generator Kits; Instrument Panels; DF-500 Personal Location Systems; Trakkabeam Searchlights; External Gun Mount Systems; M-134 Mini Gun Systems; M-240 machine guns; 7.62mm Cartridges; 2.75” Rockets; Flare IR Countermeasure M206; Decoy Flare CM M211; CTG Impulse BBU-35/B; CTG, 25.4mm, Decoy, Chaff, M839/RR170/ Series; M255A2 MK-66 Night Reliability Indicator (NRI); Cartridge, Aircraft Fire Extinguisher; Cartridge, Impulse; Thruster Control Unit (TCU) -3/A; Cartridge, Aircraft; Black Hawk Aircrew Trainer (BAT); Black Hawk Maintenance Trainer (BHMT-M); Black Hawk Avionics Trainer; Maintenance Blended Reconfigurable Avionics Trainer (MBRAT); CAPT-E-Visual & Control System (CAPT-E VCS); training devices; helmets; transportation; organizational equipment; spare and repair parts; support equipment; tools and test equipment; technical data and publications; personnel training and training equipment; U.S. Government and contractor engineering, technical, and logistics support services; and other related elements of logistics and program support. The estimated total cost is $1.95 billion.”
Είναι πραγματικά εκπληκτικό πως δεν εντοπίζεται κυριολεκτικά καμία ενιαία γραμμή ή εθνική στρατηγική αναφορικά με την πορεία και οργάνωση των εξοπλιστικών προγραμμάτων της χώρας μας. Από την προμήθεια ”tablet” (;) σε οπλίτες, μέχρι την επανα-αναθεώρηση των εξοπλιστικών μέσω μελέτης που θα διαρκέσει 3 έτη (!) η ελληνική κυβέρνηση σχεδιάζει εκ νέου μία νέα αρχιτεκτονική αναφορικά με τα εξοπλιστικά.
Το Πολεμικό Ναυτικό είναι σε οριακό στάδιο. Η κατάσταση οριακά και θα γίνει μη αναστρέψιμη. Το κράτος (όχι το Στράτευμα) χρειάζεται πλώρες και ικανότητες φονικότητας. Κάθε χώρα σχεδιάζει τις δαπάνες της για εξοπλιστικά προγράμματα ανάλογα με την θέση την οποία η ίδια θεωρεί ότι έχει στο διεθνές σύστημα, ανάλογα με τις οικονομικές της προβλέψεις για το μέλλον και ανάλογα με την οργάνωση των επιθυμητών αποτελεσμάτων που θέλει να επιφέρει στον αντίπαλο. Η κατάσταση πλέον στερείται λογικής ανάγνωσης και ορθολογικής αξιολόγησης των αποφάσεων.