Η πλήρης αξιοποίηση των F-16V και του ραντάρ APG83 SABR AESA μεγαλύτερου βεληνεκούς δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς την προμήθεια μεγάλης ποσότητας πυραύλων AMRAAM C8/D για την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία. Στην παρούσα φάση η χώρα μας διαθέτει μόνο την έκδοση C5/C7 η οποία έχει αρκετές διαφορές με την τελευταία διαθέσιμη και αποδεσμεύσιμη έκδοση για διεθνείς χρήστες που είναι το C8/D.
Το βλήμα αυτό έχει 50% μεγαλύτερο βεληνεκές, υψηλότερο Pk σε μεγαλύτερο φάκελο πτήσης, αισθητήρες και ηλεκτρονικά νέας γενιάς με μεγαλύτερη αντοχή σε αντίμετρα και τεχνικές ECM. Αν και το βεληνεκές είναι κλιμακωτό, μια έκδοση C8 του ΑΦ θα έχει την ικανότητα “First Shoot First Kill” πολύ πριν ο εχθρός προλάβει να αντιδράσει ή να διαφύγει. Έχει διαρρεύσει στον Τύπο ότι η μέγιστη εμβέλεια του D φτάνει τα 100 μίλια.
Τα νέα ραντάρ AESA με δυνατότητα LPI (χαμηλή πιθανότητα ανίχνευσης) θα μπορούσαν σε τέτοιες αποστάσεις να κλειδώσουν τον εχθρό χωρίς το σύστημα προειδοποίησης ραντάρ της σουίτας EW να είναι σε θέση να ανιχνεύσει εγκαίρως την εκπομπή του ΗΜΠ. Τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα αν η βολή γίνεται από το πλάι ή την πρύμνη του πλοίου όπου το ραντάρ της αμυνόμενης ΑΦ δεν καλύπτει και συνεπώς δεν μπορεί να δει τον εισερχόμενο πύραυλο. Τα συστήματα MAWS του Συστήματος Αυτοπροστασίας μπορούν να ανιχνεύσουν τον C8 αλλά αυτό γίνεται σε μικρότερη απόσταση και όχι σε εμβέλεια πολλών δεκάδων χιλιομέτρων.
Συμπερασματικά, ο συνδυασμός του C8 με ένα ικανό ραντάρ AESA αλλάζει τα δεδομένα στα αεροσκάφη BVR σε σχέση με τους συνδυασμούς ΑΦ/πυραύλων παλαιότερης γενιάς. Το νέο πακέτο οπλισμού που αναμένει η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία από τις ΗΠΑ θα πρέπει να περιλαμβάνει εκατοντάδες βλήματα C8 για τον οπλισμό των 83 F16V (προς το παρόν). Ενδεικτικά για ένα φορτίο μάχης 2,5 απαιτούνται 415 πύραυλοι BVR. Το μέγιστο δυνητικό κόστος αυτής της προμήθειας είναι, με βάση προηγούμενες ανακοινώσεις της DSCA, τουλάχιστον 1. 2 δις $ (περίπου 3 εκ. ανά Amraam C8/D). Οι ανάγκες, όπως μπορείτε να φανταστείτε, μπορεί να αυξηθούν περαιτέρω αν τα F16 Block 50 αναβαθμιστούν στην έκδοση V ή αν συμπεριληφθεί ποσότητα βλημάτων για τα 20-40 F35 που θέλει να προμηθευτεί η χώρα μας.
Δεδομένου ότι υπάρχουν διαφορετικές αναφορές στο διαδίκτυο για το αν η C8 κατατάσσεται στην κατηγορία D ή όχι και η ουσία δεν είναι αυτή. Κρατάμε την παραπάνω ανάλυση για την έκδοση D όπου ο κινητήρας έχει 50% περισσότερη κινητική ενέργεια. Στόχος μας θα πρέπει να είναι η προμήθεια του πυραύλου όπως έκανε η Νορβηγία. Υπόψιν ότι ήδη έχει εκτοξευθεί πρόσφατα AIM120 D3 από F16 και είναι πιστοποιημένος.