Χωριανόπουλος Άγγελος
Τις τελευταίες ημέρες διεξάγετε ένα πλήθος ασκήσεων αντιμετώπισης τακτικού επιπέδου drone και FPV drone από τις Δυνάμεις των Αμερικανών Πεζοναυτών στην περιοχή του Ινδό-ειρηνικού. Βασικός στόχος είναι η δημιουργία ενός δικτύου αντιμετώπισης των αντίστοιχων ικανοτήτων της Κίνας έναντι της Ταϊβάν, αναλογιζόμενοι την ασύμμετρη απειλή που αποτελούν αυτά τα οχήματα για τακτικά κλιμάκια πεζικού. Σε αυτό το πλαίσιο θα αναλύσουμε ένα δίκτυο κινητών οχημάτων με anti-drone ικανότητες και φορητά συστήματα χειρός αντιμετώπισης FPV drone που χρησιμοποιούν οι Αμερικανοί Πεζοναύτες σε νησιωτικό περιβάλλον μάχης. Τα συστήματα αυτά είναι τα SMASH-2000, τα L-MADIS και τα DroneDefender.
DroneDefender
Οι Αμερικανοί Πεζοναύτες είναι εξοπλισμένοι με το φορητό anti-drone σύστημα DroneDefender που χρησιμοποιεί ραδιοσυχνότητες για να διακόπτει τα σήματα ελέγχου των drones, αναγκάζοντάς τα να προσγειωθούν ή να επιστρέψουν στο σημείο εκκίνησής τους. Τα βασικά χαρακτηριστικά του όπλου περιλαμβάνουν:
- Διακοπή Ραδιοσυχνοτήτων: Στοχεύει τον σύνδεσμο επικοινωνίας μεταξύ του drone και του χειριστή του, καθιστώντας δύσκολη τη συνέχιση της αποστολής του.
- Φορητότητα: Η συσκευή είναι ελαφριά και μπορεί να μεταφερθεί και να χρησιμοποιηθεί εύκολα από έναν μόνο Πεζοναύτη, καθιστώντας την ιδανική για κινητές επιχειρήσεις.
- Ευκολία Χρήσης: Ο σχεδιασμός είναι γνώριμος προς τα στελέχη που το χρησιμοποιούν επιτρέποντας γρήγορη ανάπτυξη και ελάχιστες απαιτήσεις εκπαίδευσης.
M4 Carbine με Προσάρτημα C-UAS SMASH-2000
Στις επιχειρήσεις αντιμετώπισης FPV drone από στελέχη των USMC παρατηρείται χρήση M4 Carbine εξοπλισμένο με προσάρτημα counter-UAS SMASH-2000. To συγκεκριμένο προσάρτημα ανήκει σε κοινοπραξία ισραηλινής και αμερικανικής εταιρείας και βοηθάει στον αυτόματο και ημί-αυτόματο έλεγχο αραβίδων για τον εντοπισμό και την ιχνηλάτηση μη επανδρωμένων μέσων.
Ουσιαστικά, μέσω σύζευξης με την διόπτρα-κάμερα που χρησιμοποιεί είναι ικανό να υποβοηθά στην διαδικασία στοχοποίησης κινητών στόχων τα κλιμάκια των πεζοναυτών. Μπορεί να τοποθετηθεί σε τρίποδο για να λειτουργεί ημί-αυτόνομα για προστασία κρίσιμων υποδομών. Είναι φορητό με εύκολες διαδικασίες ανάπτυξης στο πεδίο της μάχης.
Marine Air Defense Integrated System (MADIS)
Παρά τις τρομακτικές τεχνολογικές προκλήσεις χωρίς σαφή λύση, το Σώμα Πεζοναυτών των ΗΠΑ προχωρά με μια ολοκληρωμένη στρατηγική αντιμετώπισης των μη επανδρωμένων αεροσκαφών, η οποία θα εμπλέκει όλα τα μέλη της υπηρεσίας, είτε πρόκειται για πεζικό είτε για διοικητικούς υπαλλήλους. Περίπου οκτώ χρόνια αφότου αμερικανοί αξιωματικοί στη Μέση Ανατολή ανέφεραν την επείγουσα ανάγκη για ένα όπλο που θα μπορούσε να καταρρίψει εχθρικά μη επανδρωμένα εναέρια συστήματα, η υπηρεσία πλησιάζει τώρα στην ανάπτυξη του ολοκληρωμένου συστήματος Marine Air Defense Integrated System (MADIS), που βασίζεται σε οχήματα, και του ελαφρύτερου αντίστοιχου L-MADIS, εξειδικευμένου για την άμυνα πλοίων.
Μια πρώιμη έκδοση του L-MADIS έγινε πρωτοσέλιδο το 2019 όταν κατέρριψε ένα ιρανικό drone από το κατάστρωμα του αμφίβιου πλοίου εφόδου USS Boxer κατά τη διάρκεια επιχειρησιακής του χρήσης. Το σημερινό σύστημα έχει σχεδιαστεί για να τοποθετείται σε δύο οχήματα παντός εδάφους Polaris MRZR και να μεταφέρεται μέσω MV-22 Osprey ή CH-53 Super Stallion/King Stallion.
Σύμφωνα με το Σώμα Πεζοναυτών των ΗΠΑ, το ένα όχημα L-MADIS φέρει το “μυαλό” (το Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου) και το άλλο τη “δύναμη”. Το πρώτο φέρει τον πύργο ηλεκτροοπτικών αισθητήρων CM262U, το ραντάρ RPS-42 και το παθητικό σύστημα ανίχνευσης ραδιοσυχνοτήτων Skyview MP, τα οποία παρέχουν μια εικόνα επιτήρησης 360 μοιρών του επιχειρησιακού περιβάλλοντος.
Ο παρεμβολέας Modi II στο δεύτερο όχημα είναι το όπλο για τη διακοπή των επικοινωνιών των εχθρικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών και την παροχή ηλεκτρονικών αντιμέτρων. Ένα ραδιοσύστημα AN/PRC-158 επικοινωνεί ό,τι εντοπίζεται με τις μονάδες που βρίσκονται κοντά και στα μετόπισθεν. Η κινητική προσβολή των μη επανδρωμένων αεροσκαφών γίνεται με πυραύλους επιφανείας-αέρος FIM-92 Stinger που εκτοξεύονται από τον ώμο, γνωστοί και ως φορητά συστήματα αεράμυνας (MANPADS), που χρησιμοποιούνται σε συνδυασμό με το σύστημα, όπως δήλωσε στο The WarZone ο λοχαγός Taylor Barefoot, αξιωματικός ενσωμάτωσης δυνατοτήτων αντιμετώπισης μη επανδρωμένων εναέριων συστημάτων του Σώματος των Πεζοναυτών των ΗΠΑ.
Το MADIS, το ισχυρότερο και πιο βαριά οπλισμένο αντίστοιχο σύστημα, αποτελείται ομοίως από στοιχεία που κατανέμονται μεταξύ δύο ελαφρών τακτικών οχημάτων Joint Light Tactical Vehicles. Εκτός από την ανίχνευση, τη στοχοποίηση και τις επιμέρους τεχνολογίες που φέρουν τα οχήματα, είναι και τα δύο οπλισμένα με πυροβόλα των 30 χιλιοστών και ομοαξονικά πολυβόλα M240C σε απομακρυσμένους σταθμούς όπλων (RWS). Το RWS στο ένα από τα δύο οχήματα είναι επίσης διαμορφωμένο για να εκτοξεύει πυραύλους Stinger για ένα φάσμα σεναρίων επίγειας αεράμυνας. Οι Πεζοναύτες σχεδιάζουν να αρχίσουν να διαθέτουν τις τελευταίες εκδόσεις των L-MADIS και MADIS στις αρχές του 2025. Η υπηρεσία έχει δηλωμένη ανάγκη για 21 από τα συστήματα L-MADIS και 190 από τα συστήματα MADIS, σύμφωνα με τον Barefoot.