Χωριανόπουλος Άγγελος
Περισσότερα από 135 κινεζικά αλιευτικά σκάφη λειτουργούν ως ένα συντονισμένο σμήνος, πλέοντας σε έναν ύφαλο στα ανοικτά των ακτών των Φιλιππίνων στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, δήλωσε την Κυριακή η ακτοφυλακή των Φιλιππίνων, εν μέσω νέων εντάσεων μεταξύ των δύο χωρών.
Αξιωματούχοι της ακτοφυλακής περιέγραψαν την Κυριακή ως ανησυχητική εξέλιξη τον αυξανόμενο αριθμό σκαφών στα ανοικτά των ακτών του υφάλου Whitsun, τον οποίο οι Φιλιππίνες αποκαλούν Julian Felipe Reef. Ο αριθμός των κινεζικών θαλάσσιων σκαφών έχει αυξηθεί τις τελευταίες εβδομάδες. Όταν η ακτοφυλακή ανέπτυξε δύο περιπολικά σκάφη στην περιοχή, αξιωματούχοι σημείωσαν ότι ο αριθμός τους είχε αυξηθεί σε 135 σκάφη, από τα 111 που είχαν καταμετρηθεί στις 13 Νοεμβρίου.
“Καμία απάντηση δεν δόθηκε στις ραδιοεπικοινωνίες που εξέδωσε η PCG (ακτοφυλακή των Φιλιππίνων) προς τα κινεζικά σκάφη, τα οποία εκτιμάται ότι έχουν πλέον αυξηθεί σε περισσότερα από 135. Είναι διασκορπισμένα εντός του υφάλου Julian Felipe”, ανέφερε η ακτοφυλακή της Μανίλας. Τα κινεζικά σκάφη ήταν “διασκορπισμένα και διάσπαρτα” εντός του υφάλου Whitsun, σε απόσταση άνω των 1.000 χιλιομέτρων (620 μιλίων) από την πλησιέστερη κινεζική ξηρά, το νησί Χαϊνάν, και περίπου 320 χιλιόμετρα (200 μίλια) δυτικά του νησιού Παλαουάν των Φιλιππίνων.
Το Πεκίνο διεκδικεί το μεγαλύτερο μέρος της Θάλασσας της Νότιας Κίνας, συμπεριλαμβανομένων των υδάτων και των νησιών που βρίσκονται κοντά στις ακτές των γειτόνων του, ενώ έχει αγνοήσει απόφαση διεθνούς δικαστηρίου σύμφωνα με την οποία ο ισχυρισμός του δεν έχει νομική βάση. Οι Φιλιππίνες, το Μπρουνέι, η Μαλαισία, η Ταϊβάν και το Βιετνάμ διεκδικούν επίσης διάφορα νησιά και υφάλους στη θάλασσα, η οποία πιστεύεται ότι διαθέτει πλούσια αποθέματα πετρελαίου βαθιά κάτω από τα νερά της.
Φέτος, η Κίνα και οι Φιλιππίνες έχουν εμπλακεί σε μια σειρά από επεισόδια, με τη Μανίλα να κατηγορεί το Πεκίνο ότι καταβάλλει επιθετικές προσπάθειες για να διεκδικήσει σχεδόν ολόκληρη της Θάλασσας της Νότιας Κίνα. Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, τα πλοία των δύο χωρών ενεπλάκησαν σε παρ’ ολίγον συγκρούσεις κοντά στην περιοχή Second Thomas Shoal, η οποία βρίσκεται επίσης εντός της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης (ΑΟΖ) της Μανίλα. Σύμφωνα με τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS), η ζώνη αυτή εκτείνεται σε απόσταση 200 ναυτικών μιλίων (περίπου 370 χιλιομέτρων) από τις ακτές μιας χώρας.
Οι Φιλιππίνες προσέφυγαν στο Μόνιμο Διαιτητικό Δικαστήριο της Χάγης, όταν η Κίνα κατέλαβε τον έλεγχο της Νήσου Σκάρμπορο. Αν και το δικαστήριο αποφάσισε υπέρ των Φιλιππίνων, το Πεκίνο δεν αναγνώρισε την απόφαση και ενίσχυσε τις διεκδικήσεις του στα ύδατα κατασκευάζοντας τεχνητά νησιά, επεκτείνοντας στρατιωτικά φυλάκια και αναπτύσσοντας την ακτοφυλακή, τη θαλάσσια πολιτοφυλακή και τον αλιευτικό στόλο του. Αναφορικά με τα ελληνοτουρκικά, ακόμα και αν ληφθεί κάποια απόφαση υπέρ των ελληνικών προτάσεων/ατζέντας έναντι της Τουρκίας, κανείς δεν μας εγγυάται πως θα ακολουθηθούν οι αποφάσεις αυτές από το τουρκικό κράτος.
Βάση της διεθνούς πραγματικότητας, ο έλεγχος της ΑΟΖ επιβάλει χρήση και ασύμμετρων μεθοδολογιών προβολής ισχύος (όχι αναγκαστικά ένοπλης). Όπως φαίνεται και από το παράδειγμα της Κίνας και από της Τουρκίας, τα αλιευτικά σκάφη χρησιμεύουν και ως μέσα προβολής ισχύος στον ναυτικό τομέα. Όπως αναφέρουν και αξιωματούχοι από την Ταϊβάν, τα κινεζικά αλιευτικά χρησιμοποιούν και αυτοσχέδια σόναρ με σκοπό την έρευνα έναντι εχθρικών υποβρυχίων στην Νότια Σινική Θάλασσα. Χρησιμοποιούν επίσης και drone τακτικού επιπέδου για μεταφορά δεδομένων σε Κέντρα Διοίκησης και Ελέγχου του PLA. Τα αλιευτικά αυτών των δύο κρατών φαίνεται να εκμεταλλεύονται τους δυτικούς κανόνες εμπλοκής των μονάδων επιφανείας και να το χρησιμοποιούν για λειτουργούν ατύπως ως προωθημένες μονάδες αναγνώρισης του πολεμικού ναυτικού.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες για να αναπτύξουν παρόμοιες ικανότητες προωθημένης αναγνώρισης αναπτύσσουν μη επανδρωμένα δίκτυα ρομποτικών σκαφών για να διεισδύουν σε ζώνες Άρνησης και Αντιπρόσβασης Περιοχής εχθρικών κρατών στην περιοχή του Ινδό-ειρηνικού.