Xωριανόπουλος Άγγελος
Το πρώτο δείγμα μιας νέας κατηγορίας κινεζικών πλοίων με μεγάλο ανοικτό κατάστρωμα πτήσης, που συνήθως αναφέρεται ως Type 076, παίρνει σταθερά μορφή στα κινεζικά ναυπηγεία. Γενικά περιγράφεται ως “πλοίο αμφίβιας επίθεσης” όπως το Τουρκικό Anadolu, αλλά εδώ και καιρό υπάρχουν αναφορές ότι το πλοίο θα μπορούσε να διαθέτει καταπέλτες και εξοπλισμό για την υποστήριξη μιας αεροπορικής πτέρυγας που θα περιλαμβάνει μη επανδρωμένα αεροσκάφη (UCAV) και άλλα μη επανδρωμένα αεροσκάφη σταθερής πτέρυγας.
Από άποψη μεγέθους, οι δορυφορικές εικόνες δείχνουν ήδη ότι το Type 076 βρίσκεται περίπου μεταξύ του μεγαλύτερου αμφίβιου πολεμικού πλοίου της Κίνας, του Type 075, και του νεότερου και μεγαλύτερου αεροπλανοφόρου της χώρας, του Fujian. Το πιο αξιοσημείωτο είναι το πλάτος του σκάφους. Το κατάστρωμα πτήσης του είναι σημαντικά φαρδύτερο από το Type 075 και άλλα αμφίβια επιθετικά πλοία, γεγονός που θα του δώσει μεγάλη επιφάνεια καταστρώματος για να επιχειρεί μέσω μη επανδρωμένων αεροσκαφών.
Το Type 076 κατασκευάζεται επί του παρόντος σε ναυπηγείο στο νησί Changxing της Σαγκάης. Το εν λόγω ναυπηγείο φαίνεται να συνδέεται με την κρατική θυγατρική Hudong-Zhonghua της κρατικής ναυπηγικής εταιρείας China State Shipbuilding Corporation (CSSC). Η Hudong-Zhonghua ήταν υπεύθυνη για την κατασκευή των υφιστάμενων Type 075, τρία από τα οποία είναι σε υπηρεσία τώρα ενώ βρίσκεται σε διαδικασία μετεγκατάστασης από άλλη τοποθεσία στη Σαγκάη στο Changxing. Το σημείο όπου κατασκευάζεται το Type 076 είναι επίσης ακριβώς δίπλα στο ναυπηγείο Jiangnan, ένα από τα πιο γνωστά ναυπηγεία της CSSC, όπου κατασκευάστηκε το Fujian. Από ό,τι μπορούμε να δούμε τώρα από το Type 076, το οποίο φαίνεται να κατασκευάζεται από τον Οκτώβριο του 2023 περίπου, πρόκειται για ένα σημαντικά μεγαλύτερο πλοίο από κάθε άποψη.
Μια επισκόπηση των δορυφορικών εικόνων από την Planet Labs δείχνει ότι έχει μήκος περίπου 864 πόδια και πλάτος 141 πόδια (263 και σχεδόν 43 μέτρα, αντίστοιχα). Συγκριτικά, και πάλι με βάση δορυφορικές εικόνες, το Type 075 έχει μήκος 784 πόδια και πλάτος 105 πόδια (σχεδόν 239 και 32 μέτρα), ενώ το Fujian έχει μήκος 1.036 πόδια και πλάτος 275 πόδια (σχεδόν 316 και σχεδόν 84 μέτρα). Όλα αυτά συμφωνούν με τις εκτιμήσεις για τα μήκη αυτών των τριών τύπων πλοίων, όπως περιλαμβάνονται σε έναν μη διαβαθμισμένο οδηγό αναγνώρισης πλοίων του PLAN που δημοσίευσε νωρίτερα φέτος το Γραφείο Ναυτικών Πληροφοριών (ONI) του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ. Τα πλοία αυτά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την εκτόξευση και ανάκτηση UCAV όπως το GJ-11 και άλλων τύπων μη επανδρωμένων αεροσκαφών για την εκτέλεση πλήθους αποστολών, από ναυτικές επιθέσεις έως λήψη πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης (ISR).
Επιπλέον, θα μπορούσαν να παράσχουν μια κατώτερη βαθμίδα υποστήριξης της ναυτικής αεροπορίας που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ανεξάρτητα.Από την άλλη πλευρά της εξίσωσης, η Ιαπωνία έχει μετατρέψει το πλοίο αμφίβιας επίθεσης JS Izumo ώστε να μπορεί να επιχειρεί με μαχητικά αεροσκάφη F-35B Joint Strike Fighters και βρίσκεται στη διαδικασία τροποποίησης του πλοίου JS Kaga, με την ίδια διαδικασία τροποποίησης με επίκεντρο την αεροπορία. Η κυβέρνηση της Νότιας Κορέας είχε επίσης ανακοινώσει σχέδια για ένα ελαφρύ αεροπλανοφόρο φορτωμένο με F-35B ήδη από το 2020, αλλά οι φιλοδοξίες της για αεροπλανοφόρο έχουν αυξηθεί σημαντικά στα χρόνια που μεσολάβησαν.
Πέρυσι, το τουρκικό Ναυτικό παρέλαβε επίσης το TCG Anadolu, ένα αμφίβιο πλοίο εφόδου μεγάλου καταστρώματος για δειξαγωγή επιχειρήσεων με μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Υπάρχουν τώρα σχέδια για τη βελτιστοποίησή του για χρήση περισσότερο ως ελαφρύ αεροπλανοφόρο που θα μπορούσε δυνητικά να φιλοξενήσει και επανδρωμένους τύπους σταθερών πτερύγων. Άλλες χώρες στην Ευρώπη εξετάζουν τώρα επίσης την ιδέα της λειτουργίας πλοίων αμφίβιου πολέμου μεγάλου καταστρώματος σε παρόμοιους ρόλους.