Η κινεζική εταιρεία κατασκευής μη επανδρωμένων αεροσκαφών Tengden αναφέρει ότι πέταξε για πρώτη φορά ένα νέο μη επανδρωμένο αεροσκάφος μεταφοράς φορτίου με δηλωμένη χωρητικότητα ωφέλιμου φορτίου περίπου 4.410 λίβρες (2.000 κιλά). Η εταιρεία προωθεί πρωτίστως το ανώνυμο δικινητήριο σχέδιο, που λέγεται ότι είναι το μεγαλύτερο αεροσκάφος μεταφοράς φορτίου που έχει κατασκευαστεί στη χώρα μέχρι σήμερα, σε εμπορικούς φορείς. Ωστόσο, έχει σαφείς δυνητικές στρατιωτικές εφαρμογές, ιδίως για τη βοήθεια στη μεταφορά προμηθειών στις δυνάμεις του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού (PLA) σε απομακρυσμένες τοποθεσίες, όπως τα νησιωτικά φυλάκια του στη Νότια Σινική Θάλασσα.
Η επιτυχής παρθενική πτήση του νέου αεροσκάφους μεταφοράς εμπορευμάτων Tengden, διάρκειας περίπου 20 λεπτών, πραγματοποιήθηκε το Σαββατοκύριακο από το γενικό αεροδρόμιο Zigong Fengming στη νοτιοδυτική επαρχία Sichuan της Κίνας, σύμφωνα με τα κινεζικά κρατικά μέσα ενημέρωσης. Η εταιρεία, η οποία είναι πλέον επίσημα γνωστή ως Sichuan Tengden Sci-tech Innovation Co., Ltd., είναι ονομαστικά ιδιωτική, αλλά έχει στενούς δεσμούς με τον PLA.
Το drone φέρεται να έχει άνοιγμα φτερών σχεδόν 16,1 μέτρα (53 πόδια) και ύψος λίγο πάνω από 4,6 μέτρα (15 πόδια) από το έδαφος μέχρι την άκρη της κάθετης ουράς του. Λέγεται επίσης ότι διαθέτει σχεδόν 424 κυβικά πόδια (12 κυβικά μέτρα) εσωτερικού χώρου ωφέλιμου φορτίου. Το μη επανδρωμένο μεταφορικό αεροσκάφος διαθέτει τρίκυκλο σύστημα προσγείωσης και έχει σχεδιαστεί για να απογειώνεται και να προσγειώνεται από παραδοσιακούς αεροδιαδρόμους.
Ο τρόπος φόρτωσης και εκφόρτωσης του φορτίου δεν είναι απολύτως σαφής, αλλά οι εικόνες από την πρώτη πτήση υποδηλώνουν ότι το νέο drone της Tengden διαθέτει τουλάχιστον μία σχετικά μεγάλη πόρτα που ανοίγει στο πλάι στην αριστερή πλευρά της πίσω ατράκτου, καθώς και άλλη μία μικρότερη προς τα εμπρός. Στην αριστερή πλευρά της ατράκτου, πίσω από το φτερό, μπορεί να διακρίνεται μια πόρτα εισαγωγής φορτίου. Μια άλλη μπορεί να υπάρχει πιο κοντά στη μύτη.
Η Tengden δεν φαίνεται να έχει δώσει ακόμη στη δημοσιότητα λεπτομέρειες σχετικά με τις δυνατότητες του drone πέραν της χωρητικότητας του ωφέλιμου φορτίου του, συμπεριλαμβανομένου του βαθμού αυτονομίας που μπορεί να διαθέτει. Το αεροσκάφος διαθέτει έναν μεγάλο λευκό θόλο κεραίας στην κορυφή του εμπρόσθιου άκρου της ατράκτου που θα χρησιμοποιείται για δορυφορικές επικοινωνίες, δίνοντάς του άμεση σύνδεση με τους ελεγκτές πέρα από την οπτική επαφή, ακόμη και για την αναμετάδοση βασικών πληροφοριών.
Ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος που μεταφέρει φορτίο θα πρέπει τουλάχιστον να μπορεί να πλοηγείται από το σημείο Α στο σημείο Β, πράγμα που θα μπορούσε να γίνει αυτόνομα ή ημιαυτόνομα χρησιμοποιώντας μια προγραμματισμένη διαδρομή. Θα απαιτηθούν πιο προηγμένα συστήματα αυτόνομης πτήσης για να μπορεί το μη επανδρωμένο αεροσκάφος να απογειώνεται και να προσγειώνεται ή/και να πραγματοποιεί δυναμικές αλλαγές διαδρομής χωρίς ανθρώπινη βοήθεια.
Ο νέος σχεδιασμός της Tengen προέκυψε περίπου δύο μήνες μετά την παρουσίαση από την κρατική εταιρεία Aviation Industry Corporation of China (AVIC) του αεροσκάφους μεταφοράς εμπορευμάτων HH-100, με δηλωμένη χωρητικότητα ωφέλιμου φορτίου περίπου 1.540 λιβρών (700 κιλών). Η παρθενική πτήση του HH-100, η οποία φέρεται να κάλυψε απόσταση σχεδόν 35 χιλιομέτρων (22 μιλίων), αλλά διήρκεσε άγνωστο χρονικό διάστημα, έγινε στις 12 Ιουνίου.
Η ίδια η Tengden πέταξε για πρώτη φορά ένα άλλο drone μεταφοράς φορτίου, το TB-001D Scorpion D, το 2022. Το τετρακινητήριο Scorpion D έχει μεγαλύτερο άνοιγμα φτερών από το νέο σχέδιο, αλλά είναι συνολικά μικρότερο και η δηλωμένη χωρητικότητα ωφέλιμου φορτίου του είναι περίπου 3.000 κιλά. Η Tengden έχει προτείνει στο παρελθόν ένα ακόμη μεγαλύτερο σχέδιο αεροσκάφους φορτηγού μη επανδρωμένου με δύο ατράκτους στο παρελθόν. Άλλες κινεζικές εταιρείες εργάζονται επίσης σε μεγαλύτερα σχέδια μη επανδρωμένων αεροσκαφών μεταφοράς φορτίου.
Φωτογραφία από Reuters