Χωριανόπουλος Άγγελος
Η Κίνα αποκάλυψε επίσημα το Shenyang J-35A, ένα μαχητικό stealth αεροσκάφος που αναπτύσσεται εδώ και καιρό, αλλά μέχρι πρόσφατα υπήρχε μόνο σε ανεπίσημες και χαμηλής ποιότητας φωτογραφίες. Παρά τη λεπτομερή ματιά που παρέχουν τώρα οι νέες εικόνες, πολλά ερωτήματα παραμένουν, κυρίως αναφορικά με τα σχέδια της Πολεμικής Αεροπορίας του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού (PLAAF) για το αεροσκάφος. Το J-35A αρχικά θεωρούνταν πως αναπτυσσόταν για εξαγωγή και, πιο πρόσφατα, για υπηρεσία σε αεροπλανοφόρα του κινεζικού ναυτικού.
Η πρώτη επίσημη φωτογραφία του J-35A κυκλοφόρησε πριν την προγραμματισμένη του εμφάνιση στην China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) που θα γίνει στο αεροδρόμιο Zhuhai της επαρχίας Γκουανγκντόνγκ στις 12 Νοεμβρίου. Η εικόνα αποκαλύπτει νέα χαρακτηριστικά και επιτρέπει τη σύγκριση του J-35A με παλαιότερες εκδόσεις του J-35 και FC-31, καθώς και με αντίστοιχα μαχητικά πέμπτης γενιάς των ΗΠΑ.
Έχουν γίνει αρκετές αναφορές στις ομοιότητες του J-35/FC-31 με το αμερικανικό F-35, τροφοδοτώντας ισχυρισμούς ότι η Κίνα αντέγραψε στοιχεία του αμερικανικού αεροσκάφους, ίσως με χρήση κλεμμένων βιομηχανικών δεδομένων. Αν και η Κίνα έχει αποκτήσει διαβαθμισμένα δεδομένα από δυτικά στρατιωτικά προγράμματα, το F-35 δεν μπορεί να “αντιγραφεί” πλήρως, καθώς είναι μία από τις πιο περίπλοκες κατασκευές στον κόσμο.
Ενώ η Κίνα μπορεί να μιμηθεί στοιχεία του σχεδιασμού και να αναπαράγει ορισμένα εξαρτήματα, οι διαφορές είναι εμφανείς, όπως στο σύστημα διπλών κινητήρων σε σύγκριση με τον μεγάλο, ενιαίο κινητήρα του F-35. Επίσης, η κινεζική έκδοση δεν περιλαμβάνει τις απαιτήσεις για κάθετη απογείωση και προσγείωση (STOVL), γεγονός που διαφοροποιεί τη σχεδίαση και προσφέρει πιο λεπτό προφίλ, θέτοντας ερωτήματα σχετικά με τη χωρητικότητα καυσίμων και την εμβέλεια πτήσης.
Σημαντικά χαρακτηριστικά του J-35A περιλαμβάνουν ένα ηλεκτρο-οπτικό σύστημα σκόπευσης, παρόμοιο με το EOTS του F-35, καθώς και μια οθόνη ευρείας γωνίας στο πιλοτήριο. Εντοπίζεται επίσης ένας ανακλαστικός φακός Luneburg, που μειώνει τις stealth ιδιότητες όταν χρειάζεται. Ο PLA επιβεβαίωσε την ονομασία J-35A για την επίγεια έκδοση, ενώ η ναυτική έκδοση θα είναι γνωστή απλώς ως J-35, και τα πρώτα πρωτότυπα είχαν το εξαγωγικό όνομα FC-31.
Αν και αρχικά το FC-31 αναπτύχθηκε για εξαγωγή, ενδέχεται να χρησιμοποιηθεί και από την PLAAF ως πιο οικονομική επιλογή σε σχέση με το Chengdu J-20. Το πρώτο πρωτότυπο του FC-31 πραγματοποίησε την παρθενική του πτήση το 2012, ενώ η αναθεωρημένη έκδοση του 2016 προσέφερε σαφώς βελτιωμένο σχεδιασμό. Πρόσφατες φωτογραφίες του πρωτοτύπου J-35A, που πέταξε τον Σεπτέμβριο του 2023, δείχνουν σημαντικές διαφορές σε σύγκριση με την έκδοση του αεροπλανοφόρου, όπως μικρότερη επιφάνεια πτερύγων, χαρακτηριστικό που μοιράζεται και το επίγειο F-35A σε σχέση με το μεγαλύτερο F-35C της ναυτικής έκδοσης.